Nästa artikel
Batterihaverier spås öka i vinter
Nyheter

Batterihaverier spås öka i vinter

Publicerad 8 december 2020 (uppdaterad 28 april 2021)
Sjunkande nybilsförsäljning och stillastående bilar på grund av hemmajobb kan bädda för startproblem på grund av urladdade batterier.
Enligt branschorganisationen Bil Sweden har registreringen av nya bilar hittills i år minskat med drygt 37 procent. Att äldre bilar fortsätter brukas, kombinerat med att många kanske låtit bilen stå stilla under en längre tid då de jobbat hemma under coronapandemin, kan leda till att bilen vägrar starta om temperaturen kryper nedåt. Det tror företaget Clarios, som tillverkar Varta bilbatterier. 

– Antalet bilar som inte startar kommer inte bara vara fler än förra vintern, utan fler än på väldigt många år. Med ett äldre bilbestånd är allt som krävs en normalkall vinter för att bilhaverier orsakade av batterifel ska gå upp kraftigt, säger Andreas Stamborg, Sverigechef på Clarios. 

De hänvisar till statistik från tyska bilistorganisationen ADAC, som kommit fram till att nära 42 procent av alla bilhaverier på tyska vägar 2019 orsakades av defekta batterier

Kall väderlek, lång inaktivitet och korta bilfärder utan chans för bilbatteriet att ladda upp sig är något som sliter på det. I äldre fordon kan batteriprestandan försämras till följd av korrosion och sulfatering som täpper igen batteriplattorna. Med tiden förlorar också batteriet sin förmåga att lagra ström.

Clarios ger bilister råden att undersöka statusen på sitt bilbatteri, hålla koll på hur gammalt det är och om man ska ge sig iväg på kortare resor inte använda för mycket strömslukande funktioner, som underhållningssystem, fönsterhissar och taklucka.  

Läs också: Test av 8 boosters – här är bästa starthjälpen

Diskutera: Har du råkat ut för batteriproblem på sistone? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:20
L West

Sen jag monterade Defa batteriladdare i våra bilar har vi inga startproblemen vintertid. Enkelt att ladda nån extra gång också när det behövs.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:29
Pi

Har inte haft några startproblem trots frånvaro av extra batteriladdare...:)

#3 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:33
Sabud2

Mitt batteri (AGM) är 8 år gammalt och bilen står 1-2 veckor (utan laddning) mellan var körning på ca.30 mil. I bilen har jag även en NOCO GB40 starthjälp som laddas en gång i kvartalet. I bilen medför jag nu på vintern även en spade samt borste med lite förlängt skaft samt is-skrapa. Och det är alldeles riktigt, jag tillhör inte den yngre generationens bilägare ;)

#4 • Uppdaterat: 2020-12-08 16:56
Axa

Nog ingen fara. Det blir en mild vinter...igen.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-08 17:49
Carl Trefalt

Det är bara att köpa ett nytt batteri om man problem, det är ingen stor summa.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-08 19:30
EnannanRobban

Lite gullig rubriksättning... "Batterihaverier"

#7 • Uppdaterat: 2020-12-08 19:35
Pi

Kylan är ju också ett problem eftersom batteriet får högre Ri i lägre temperatur och alltså inte kan lämna ifrån sig lika mycket ström till startmotorn - och lite andra kyleffekter som är negativa. Men absolut att djupurladdning är det största problemet.
Gamla batterier i kombination med kyla borgar tyvärr för att problem kan uppkomma när man skall starta. Batterier är trots allt en form av färskvara även om moderna batterier i kombination med mycket bättre laddningsreglering i våra bilar gjort att batterierna i många fall håller betydligt mycket längre än tidigare.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-08 19:35
Axa

Milky
Asch, jag tänkte främst på kylan.
Jo, har man lite äldre bil kan det ställa till det.
En del nyare bilar har kraftigare batteri pga tillvalspaket.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-08 19:44
Dana

Bra tips nu mitt i december att spara el genom att inte använda elhissar och taklucka..

#a • Uppdaterat: 2020-12-08 19:50
L West

Med batteriladdare "ombord" säkerställer man ju också att bränslevärmaren alltid startar, dvs batterispänningen är över 11,5 V.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.