
Andrahandsvärdet för en elbil påverkas i hög grad av hur bra batteriet mår. Om det skötts ordentligt och har kvar en stor del av sin kapacitet kan bilen vara värd mer pengar.
En granskning som gjordes förra året visade att en elbil där batteriet är i bättre skick än snittbilens är värd 14 000 kronor mer.
Men att testa elbilens batterihälsa är inte alltid så enkelt. I vissa bilmodeller finns en inbyggd ”batterimätare”, men i många andra fall behövs ett besök till verkstaden eller ett besiktningsföretag.
Teslas bilar har en inbyggd testfunktion som kan visa batterihälsan. Tidigare har den varit dold i en dold verkstadsmeny, men i den senaste mjukvaran blir funktionen tillgänglig för alla, skriver Tesla Club Sweden.
Testet kan dock ta upp till 16 timmar att genomföra, så det behöver sättas igång på kvällen för att vara klart nästa dag. Bilen behöver vara ansluten till en laddpunkt på minst 5 kW och den kan inte köras under tiden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 2025-03-28 06:01 Med scartkontakten menas…
- 2025-03-28 05:55 Tack Muthbuster!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.