Mobilappen har blivit en viktig detalj i nya bilar, särskilt för elbilsägare som till exempel vill kunna schemalägga laddningen eller värma upp kupén i förväg.
Men frustrationen är stor bland många elbilsägare eftersom apparna inte alltid fungerar som tänkt. Vi Bilägare har flera gånger tagit upp problemet med strulande appar. Flera bilmärken har utlovat bättring, men inget verkar ha hänt.
Även många amerikanska bilägare klagar på elbilsapparna, visar en ny undersökning gjord av JD Power.
Den visar bland annat att två tredjedelar av elbilsägarna använder appen åtminstone hälften av gångerna när de ska köra iväg, och att 37 procent haft någon form av uppkopplingsproblem med appen under den senaste månaden.
Tesla sticker ut med högst betyg för sin app. 59 procent av Teslaägarna uppger dessutom att appen var en av anledningarna till att det blev just en Tesla. Motsvarande siffra för andra bilmärken är 35 procent.
Vid sidan av Tesla får även Mercedes, Hyundai och BMW höga betyg.
Polestar delar sistaplatsen med Audi. Det är uppseendeväckande med tanke på att både Polestar och Audi marknadsför sig som moderna och ”uppkopplade” bilmärken med mycket ny teknik. Även Volvo får ett betydligt lägre betyg än snittbilen.
Volvo har rullat ut en ny mjukvaruplattform för appen, något som inte gått som planerat. Vi Bilägare har flera gånger tidigare skrivit om problem med appen som retar upp bilägarna och funktioner som blivit rejält försenade.
Kommentarer till artikeln (6)
- 1 juli 2023 Volvos Senseapp fungerar bra…
- 1 juli 2023 Axa skrev: Jag är nöjd med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.