Nästa artikel
Bäst och sämst på elbilar: Mercedes ökar mest
Nyheter

Bäst och sämst på elbilar: Mercedes ökar mest

Publicerad 2024-06-04 17:10 (uppdaterad 2024-06-05 09:18)
Japanska biltillverkare får fortfarande uselt betyg när det gäller att ställa om till eldrift. Desto bättre går det för Mercedes som nu ökar sitt betyg i en årlig rapport.

Tesla och BYD ligger bäst till i världen när det gäller omställningen till elbilar – men kommer båda kommer ställas inför tuffa utmaningar under det kommande året, enligt en ny rapport från tankesmedjan ICCT.

Den årliga rapporten betygsätter vilka av världens biltillverkare som ligger bäst och sämst till när det gäller att ställa om till eldrift för att sänka utsläppen.

Tesla behöver enligt rapporten lansera modeller i fler storleksklasser för att kunna fortsätta konkurrera, och BYD behöver ställa om från laddhybrider som i nuläget står för nästan hälften av den kinesiska koncernens försäljning.

Men det är inte så realistiskt. BYD har nyligen kört igång en storsatsning på just laddhybrider på grund av att efterfrågan nu ökar kraftigt runt om i världen.

BYD får kritik för att en stor del av försäljningen består av laddhybrider med förbränningsmotor. Men det är en medveten strategi från den kinesiska koncernen. Foto: BYD

Japanska märken halkar efter

Även BMW, Stellantis och Volkswagen ligger relativt bra till i rapporten, men de två sistnämnda backar något i 2023 års upplaga jämfört med 2022. Volvo Cars ägare Geely ligger kvar på samma resultat som 2022.

Mercedes är en av biltillverkarna som förbättrar sitt resultat mest i årets rapport, bland annat tack vare minskade utsläpp i leverantörskedjan och förbättrad batteriåtervinning.

Japanska biltillverkare ligger klart sämst till i rapporten. Fem av de sex biltillverkare som ligger i botten och får ”rött” betyg är japanska.

– Biltillverkarna gör betydande framsteg när det gäller att ställa om till nollutsläppsfordon, men det finns fortfarande mycket att göra för att vara konkurrenskraftiga i framtiden – bland annat att utöka modellutbudet, säger Zifei Yang som är en av forskarna bakom rapporten.

Mer om rapporten
  • Tankesmedjan ICCT är baserad i USA och ligger bland annat bakom delar av avslöjandet om Volkswagens utsläppsskandal (dieselgate).
  • ICCT har använt tio kriterier för att utvärdera hur framgångsrikt 21 av världens största biltillverkare är på att ställa om till batterielbilar och vätgasfordon.
  • Kriterierna delas in i tre kategorier: marknadsdominans, teknisk prestanda och strategisk vision.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.