SOS International har nyligen genomfört en undersökning bland bärgare i SOS svenska vägassistansnätverk. Av de deltagande har hela 92 procent uppgett att de varit med om farliga situationer på vägen i samband med bärgningsarbete det senaste året.
Av de 222 respondenterna har också 86 procent uppgett att de varit tvungna att hoppa åt sidan för att inte bli påkörda under det senaste året. 15 procent uppger att de har blivit påkörda under samma period och 68 procent har varit med om att deras avspärrningsanordningar blivit påkörda.
– Man tar mindre hänsyn till andra. Det finns också mer distraktionsmoment så som mobilen. Kombination mellan dessa har nog lett till att trafikmiljön blivit värre med tiden, säger Markku Reinikainen, Nätverkschef, SOS International.
Han tror att några få ändringar skulle kunna ge stor effekt och vill att Sverige satsar på informationskampanjer som gör trafikanterna mer medvetna samt att bärgningsarbetarna får bättre utbildning kring säkerhet.
Han vill också att Sverige tar efter USA där man ställer ut informationsskyltar längs vägarna, och att bärgningsarbetarna anpassar arbetsinsatsen mer efter situationen.
– TMA-fordon är väldigt nödvändiga ibland, men inte alltid. Istället kan det i många fall vara säkrast ifall bärgaren kan ta sig till och från platsen så snabbt som möjligt.
Vad bör man som förare tänka på?
– Ser man något som inte tillhör trafikmiljön bör man anpassa sin körning till att något händer där och sänka hastigheten och till exempel byta fil om det är möjligt
Diskutera: Anser du att trafikmilön blivit värre på senare år?
– Man tar mindre hänsyn till andra. Det finns också mer distraktionsmoment så som mobilen. Kombination mellan dessa har nog lett till att trafikmiljön blivit värre med tiden, säger Markku Reinikainen, Nätverkschef, SOS International.
Han tror att några få ändringar skulle kunna ge stor effekt och vill att Sverige satsar på informationskampanjer som gör trafikanterna mer medvetna samt att bärgningsarbetarna får bättre utbildning kring säkerhet.
Han vill också att Sverige tar efter USA där man ställer ut informationsskyltar längs vägarna, och att bärgningsarbetarna anpassar arbetsinsatsen mer efter situationen.
– TMA-fordon är väldigt nödvändiga ibland, men inte alltid. Istället kan det i många fall vara säkrast ifall bärgaren kan ta sig till och från platsen så snabbt som möjligt.
Vad bör man som förare tänka på?
– Ser man något som inte tillhör trafikmiljön bör man anpassa sin körning till att något händer där och sänka hastigheten och till exempel byta fil om det är möjligt
Diskutera: Anser du att trafikmilön blivit värre på senare år?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sverige verkar vara ett land på väg utför. På alla fronter.
beror på att dom flesta bilister är korkade.
Antagligen många som inte hinner se bärgaren då de glor på sin mobil istället för på vägen.
Jag förstår bärgarna mycket väl. Var själv med om ett skräcksenarie förra sommaren då jag fick punktering på husvagnen. Trots korrekt utsatt varningstriangel och skyddsväst så var det ytterst få som lättade på gaspedalen. Upplevde att flera t.o.m ökade farten och körde så nära att det nästan blev kontakt. Oerhört frustrerande hur illa många bilister uppträder.
Den stora egoperioden som började typ 1985 blir bara allt värre. Ytterst få verkar ägna samspelet i trafiken en tanke.
vilken typ av person kör för bi en bärgning i hög fart? troligtvis en man som lider av svår eller kraftig psykisk ohälsa
Det berömda livspusslet måste gå ihop och då måste man tänka på sig själv och försöka komma fram så fort som möjligt.
Lösningen är ju enkel - stäng alltid av vägen helt under bärgning/vid vägarbete - alla filer. Bärgarna/vägarbetarna kan jobba i lugn och ro. Bilisterna som sitter i kö kan surfa i lugn och ro (och de kan också fundera över om deras uppträdande vid tidigare olyckor/vägarbeten lett till att de nu sitter i kö). Alla blir nöjda och glada!
Det behövs en lag som som säger att man måste ha minst 1,5 m avstånd i sidled när man passerar en oskyddad trafikant, det skulle gynna både vägarbetare, bilbärgare, gångare, cyklister och trafikanter med punktering mfl.
Rejäla böter för dem som inte håller hastighetsbegränsningarna respektive avståndet vid vägarbeten. Kontrollen kan göras med hjälp av kameror som löses ut av olika sensorer.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.