Åtminstone enligt amerikanska Bloomberg News som talat med två källor med påstådd insyn i Saabaffären.
"Beslut på måndag"
Enligt en av källorna kommer GM under måndagen att besluta om försöken att sälja Saab ska fortsätta.
Båda källorna uppger vidare att Spyker nu är den enda budgivare som fortfarande är aktuell.
Genii ifrågasätter uppgifter
Men att Genii Capital kastat in handduken är något som investmentbolagets talesperson förnekar.
- Vi har ingenting som tyder på att vi inte längre skulle vara aktuella på något sätt. Det är fortfarande lika aktuellt som det var för ett par dagar sedan, säger Lars Carlström, talesperson för Genii Capital, till TT.
Istället förväntar sig Genii Capital att fortsätta förhandlingarna med GM tidigt under denna vecka.
Diskutera: Ser du något hopp för Saab?
Grundpris: 271 400 kr.
Tillval: B&O-ljudpaket 7 900 kr, lastnät 2 000 kr, LED-strålkastare 9 000 kr, Dödavinkel 5 000 kr, trådlös mobilladdning, 750 kr, textilmattor och klädd panel 2 000 kr. Totalt 26 650 kr.
Testbilens pris: 298 050 kr.
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 3 230 kr/år (år 1–3), 778 kr/år (år 4–).
Mått & vikt: L 469/B 184/H 155 cm. Tjänstevikt 1 495 kg. Maxlast 475 kg. Släpvikt 1 300 kg. Bagage-volym 608/1 653 l (VDA).
Motor: Trecylindrig bensinturbo, 999 cm3. Max effekt 125 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 400–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 8-stegad automat.
Deklarerad förbrukning: 7,1 l/100 km (WLTP).
CO2-utsläpp: 158 g/km (WLTP). Skattebaserat CO2: 130 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 189 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5
ViB:s rostbetyg: 2
ViB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Redan för ett halvår sedan skrev jag en kommentar gällande Saabs framtid. Om för få människor vill köpa bilen - lägg ner. Ju snabbare desto bättre.
Men det finns en lösning som jag skrev tidigare och den heter Ingvar Kamprad. Varför? Jag menar att det finns en marknad för Saab. Jag tror att många fler kan tänka sig att köpa en Saab om de bara kommer i kontakt med produkten. Ställ upp en Saab på alla Ikea-varuhus runt om i världen. En visningsbil med info om närmaste åf. Använd svenskheten etc. etc. Med Ikea i ryggen så finns framtiden för Saab. Om jag hade Ingvars mejladress så skulle jag ta kontakt med honom direkt för att presentera mina tankar. Nu har jag inte det så därför får väl Saab läggas ner.
Min fru hade tills för ett par månader sedan en SAAB 9-3 SportCombi av 2006 års modell, XMF843. Då vi sålde den, oktober 2009, och beställde en ny SAAB 9-3 med Biopower dvs etanolmotor hade den gått precis 19 000 mil. Det absolut enda vi reparerat på dessa 19 000 mil var ett hjullager utöver sedvanlig service. På 19 000 mil. Vi är oerhört nöjda med SAAB och vill även i framtiden kunna köpa SAAB.
Börjes Ikeaidé är strålande.
Jag skulle dock vilja göra ett tillägg.
Under de senaste åren har GM gång på gång skruvat upp nivån för när Saab är lönsamt, trots att man inte nått den tidigare nivån. Det är naturligtvis rena vansinnet!
Skruva ned lönsamhetsgränsen så lågt det bara går. När sedan produktionen är lönsam skruvar man långsamt upp produktionen helst utan att lönsamhetspunkten rubbas (det vill säga man ökar drastiskt vinsten) fram till man har en stabil och lönsam kundstock.
Då kan Saab bli lönsamt även med runt 100 000 bilar. Och det är ett framgångsrecept. Att göra en biltillverkare beroende av att sälja massor med bilar är ingen bra idé på en krympande marknad. Titta bara på GMs amerikanska märken!
Du hade förmodligen varit minst lika nöjd med en Opel Vectra, men den finns ju inte med etanoldrift. Men det är enda skillnaden tekniskt sett. För övrigt håller jag med Börje här i sian ideer om Ikea. Betala gärna reklamplatser till Ikea runt om i världen och ställ ut bilarna där, gäller både Volvo och Saab. Detta skulle Saab ha anammat för länge sedan, men GM kanske förhindrade det?
Det som Bloombergs påstår ska man nog som vanligt ta med en nypa salt.
De hittar ofta på sätt att göra höns av fjädrar.
Kolla den fantastiska konvoj som ställt upp i hela världen för Saab.
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.saabsunited.com/&ei=xGhUS_uWL8_c-QaQkZy4CA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CBYQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dsaabsunited%26hl%3Dsv%26rlz%3D1C1CHNG_svSE327SE327
Enligt vad jag kan se så forsätter processen om nedläggning.
Den sätter i praktiken tiden då det går att köpa "hela" Saab Automobil.
Tyvärr så är inte Ingvar Kamprad, IKEA intresserad av att driva eller stötta Saab Automobil.
Han tycker det vore bättre att använda lokaler och kunnande till att bygga vidkraftverk, så där finns det inte mycket att hämta.
GM har en dold agenda för Saab. Verkar som man inte vill sälja. Troligtvis för man vet vilket kunnande som finns inom väggarna. Och vad detta kan medföra vid en ev försäljning till "rätt" köpare. Jag menar man har ju insyn i mycket vad GM har försig i framtiden och detta kan möjligtvis användas då i kommande Saabmodeller eller i ev andra bilar som en köpare redan har på sitt program. Har inte Saab varit med och tagit fram hybridtekniken som bla sitter i Chevrolet Volt(GM powertrain)? Då har man ju insyn i allt detta, är det därför GM är rädda för att sälja Saab så inte all denna teknik kommer i "orätta" händer vid en ev försäljning.
Istället för att sälja Saab så väljer man att lägga ner Saab så att inte allt kunnande som finns inom Saabsväggar ska komma andra tilldel. Tråkigt men tyvärr nog sant! Men vi får se vad som händer.....
Bra idé med IKEA men varför inte låta de sälja bilen också och skapa ett helt nytt koncept för bilförsäljning. Låt utvalda verkstäder ta hand om service och reparationer. Tänk om man fick bort mellanledet (importören) och bilarna kunde skickas direkt till IKEA butiken utan att passera en importör. TÄNK NYTT.
Att SAAB i sin nuvarande skepnad går i graven är sorgligt, men inte förvånande.
Låga volymer, som bara en lyxtillverkare som Porsche kan göra vinst på (fast nu i finanskrisens spår går även Porsche med förlust), endast två modeller som inte byts ut på långe, törstiga turbomotorer, och kvalitsmissar ger alltför höga verkstadsnotor, särskilt i jämförelse med japanska och koreanska bilar.
Vissa SAAB- bilar har själ, ursaaben 92, ett estetiskt mästerstycke. Jag gillar även sasondesignade 99 och 9000 var egentligen en väldigt lyckad konstruktion, så rymlig, bekväm och med hög säkerhet.
Även dagens 9-3 är en mycket trevlig bil med tidlös design, fin förarmiljö och vassa köregenskaper.
Visst, den är numera ålderstigen, men när kineserna börjar producera 9-3 och en importör tar in den till Sverige för ett pris på 139.000 kr, kommer nog många slå till...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.