Redan för drygt ett år sedan släppte Toyota denna konceptbil med bambudelar. Nu finns möjlighet att bygga större delar av bilen i bambuväv.
Surfbrädetillverkaren Gary Young menar att bambu kan ersätta kolfiber på många ställen i biltillverkningen, det rapporterar BBC.
Young har utvecklat en metod för att väva bambu och täcka med epoxy och därigenom skapa ett material som är både starkt och miljövänligt. Materialet kan inte ersätta kolfiber till exempel i formel 1-bilar, men i mer vardagliga sammanhang bör det gå bra.
De stora fördelarna med bambun är miljöaspekterna och priset. Kolfiberproduktion kräver mycket energi och materialet är inte återvinningsbart. Bambun å andra sidan kan vara växthuspositiv, under förutsättning att logistikproblemen blir lösta. Just nu är nämligen produktionen av bambuväven anpassad för den, jämfört med bilbranschen, ganska blygsamma surfbrädetillverkningen.
Redan nu används bambu av Lexus för att tillverka inredningsdetaljer. Den stora fördelen med bambu där är tiden, bambu växer cirka tio gånger snabbare än andra populära träslag för bilinredningar.
Källa: BBC
Diskutera: Tror du på bambu som framtidsmaterial?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker att bambuskott är gott i en kinagryta.
Passar bättre i en gryta än på en bil.
Bambu är så klent (smalt) att det måste sammanfogas. Frågan är vad det kostar i miljö och energi?
Trabant var gjord av delvis återvunnet material, Duroplast!
En bambo-Trabant! :-)))
Och självklart missar artikelförfattaren att bambofibrer i epoxy är lika lite återvinningsbara som kolfiber...
Köpte ett dussin strumpor i bambuväv, dom slets i alla fall ut fortare än bomullstrumpor. Men så var det inte epoxy i dom heller.
Somliga kommentarer verkar gå vilse i sin hjärna. Bara för att det LÅTER konstigt med bambu behöver det inte alls vara galet. Om fibern har bra egenskaper och bra pris så är den lika välkommen som vilken annan fiber. Självklart! Man är bra stollig om man diskvalificerar den bara på namnet.
Lite snabbsökning på nätet ger vi handen att komposit med bambufiber har lägre styvhet än motsvarande komposit med kolfiber. Därför verkar bambu inte vara riktigt konkurrenskraftig vid prestandavagnar. Dock verkar den ha en brottstyrka som är jämförbar med kolfiberkomposit (om man bortser från riktiga värstingvarianter).
Bambukompositen har dock god styvhet i förhållande till de metaller som används i vanliga bilar idag.
Bambukompositer verkar dock lida av lite problem med alltför stor längd- och tvärutvidgning hos bambufibern i förhållande till epoximatrisen vid temperaturökning respektive fukt.
Metallen kan smältas ned till samma kvalitet igen medan återvinning av kompositer oftast leder till kortare fibrer, med lägre styvhet hos kompositen som resultat.
Vi får väl se vad som händer i framtiden.
Tänk att bli uppäten av en Fiat Panda!!!
Namnet Bambu har inget betydelse, det är utseendet som ratas. Det ser för jäkligt ut på bilen på bilden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.