Bilförare som är distraherade och ägnar sig åt annat än körningen är en allvarlig säkerhetsrisk. Problemet har blivit värre i nya bilar som ofta har olika assistanssystem som kan ta över vissa delar av körningen.
Flera bilmärken har börjat införa olika tekniska lösningar som ska försöka se till att föraren har uppmärksamheten på vägen istället för att till exempel spela spel på mobilen eller titta på film. Men vissa lösningar är effektivare än andra.
Rattsensorer som känner av om föraren håller händerna på ratten dåliga på att hålla föraren uppmärksam. Det visar en ny studie gjord av amerikanska organisationen AAA. Bilar som använder sig av kameror i interiören för att filma förarens ögon är däremot betydligt effektivare på att upptäcka distraherade förare. Den typen av system kunde varna förarna 50 sekunder tidigare än system som bygger på en rattsensor, enligt testet.
Hyundai överlägset sämst
I testet har två bilar med förarkameror testats – Cadillac Escalade och Subaru Forester. I testet ingick även Tesla Model 3 och Hyundai Santa Fe med rattsensorer.
Hyundais system var överlägset sämst, följt av Teslas. Inget av de testade systemen var perfekt men kamerasystemen i Cadillac och Subaru var betydligt bättre än rattsensorerna.
Tesla har länge använt en rattsensor för att avslöja distraherade förare, men i nyare modeller finns även en interiörkamera. Någon sådan bil var dock inte tillgänglig för test.
– System som övervakar föraren är ett bra första steg för att förhindra dödsolyckor, men de är idiotsäkra, säger Greg Brannon på AAA.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (1)
- 3 februari 2022 "– System som övervakar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.