På den nu pågående Detroit Motor Show presenterar Hyundai sin nya lyxsedan Genesis.
Med Mercedes E-klass, BMW:s 5-serie och Lexus GS som måttstock för Genesis bröt utvecklingsteamet med över två decennier av framhjulsdrivning och gick istället över till bakhjulsdrift.
Med Mercedes E-klass, BMW:s 5-serie och Lexus GS som måttstock för Genesis bröt utvecklingsteamet med över två decennier av framhjulsdrivning och gick istället över till bakhjulsdrift.
Genesis tillverkas i en ny anläggning vid fabriken i Ulsan där man gjort en del förändringar i tillverkningen. Den mest anmärkningsvärda är användningen av kemisk svetsning som tillägg till den traditionella svetsningen. Genom dubbla tekniker får man en betydligt styvare kaross, Historiskt har bilar sammansatts med hjälp av en mängd punktsvetsar, men med Genesis går man ifrån detta. Kritiska fogar svetsas med hjälp av en massa som skapar en mycket stark kemisk förening.
Idag finns Genesis med två V6-motorer på 3,3 liter och 262 hk respektive 3,8 liter och 290 hk. Lite senare i år kommer - enbart för den amerikanska marknaden - en helt ny 4,6-liters V8- motor på 375 hästkrafter.
Bilen tillverkas för närvarande enbart för Korea och USA.
Idag finns Genesis med två V6-motorer på 3,3 liter och 262 hk respektive 3,8 liter och 290 hk. Lite senare i år kommer - enbart för den amerikanska marknaden - en helt ny 4,6-liters V8- motor på 375 hästkrafter.
Bilen tillverkas för närvarande enbart för Korea och USA.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.