
Tyska bilistorganisationen ADAC genomför årligen tillsammans med produkttestaren Stiftung Warentest och konsumentorganisationen ICRT (International Consumer Research Organization) Europas största test av bilbarnstolar och babyskydd. Resultaten presenteras i samarbete med intresseorganisationer i flera länder, bland annat Råd & Rön i Sverige.
I senaste testerna utvärderades 26 produkters krocksäkerhet av ADAC. De olika typerna av barnskydd monterades i en bilkaross av Volkswagen Polo generation 6, och utsattes sedan för en frontalkrock vid 64 kilometer i timmen och en sidokrock i 50 kilometer i timmen. Tillvägagångssättet tar inspiration från Euro NCAP:s krocktester av personbilar.
De flesta stolar kunde skydda barnet på ett bra sätt. Men inte babyskyddet Chicco Kiros i-Size med Isofix-bas. I krockögonblicket lossnade babyskyddet med krockdockan och kastades handlöst framåt. Enligt teknikernas undersökning var det troligtvis den kraftiga kollisionen som fick låsanordningen som skulle hålla fast stolen att öppnas.
Chicco Kiros i-Size säljs inte i svenska butiker, men går att köpa på nätet. Tillverkaren ska nu återkalla exemplar sålda från juli 2020 och rekommenderar konsumenter som köpt babyskyddet att använda det utan Isofixbas. I ADAC:s tester fungerade skyddet bra om man struntade i Isofixbasen och monterade det med bilbälte istället.
Du kan läsa alla resultat från krocktesterna på ADAC:s hemsida.

Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.