En ny granskning sätter ljuset på ett problem som blir allt mer aktuellt i bilvärlden.
Det handlar om personlig information om bilägarna som sparas i olika komponenter som sedan kan hamna på begagnatmarknaden – utan att de rensats på informationen.
I moderna bilar finns nästan alltid någon form av infotainmentsystem som även kan ha möjlighet till GPS-navigation. Det är vanligt att bilägaren sparar exempelvis sin hemadress och telefonnummer till anhöriga, och i vissa fall kan även bilägarens resor sparas.
En del Teslaägare har fått medieenheten och andra komponenter, som hårdvaran till Autopilotsystemet, utbytta. Men Tesla verkar inte ha någon rutin för att radera uppgifterna om den tidigare ägaren, skriver Inside EVs.
Ett exempel är lösenordet till den inbyggda Spotifyappen som verkar lagras i klartext. För någon som kommer åt komponenten är det alltså inte så svårt att se exakt vad bilägaren haft för lösenord. Apparna för Gmail och Netflix är lagrade på ett säkrare sätt men ändå inte omöjliga att se.
Även kalenderevent, telefonsamtal och kontakter ska vara lätta att se. Teslas europeiska serviceverkstäder ska dock enligt uppgift skicka tillbaka enheterna till fabriken som nollställer dem innan de renoveras eller återvinns.
Om Tesla bytt ut någon av elektronikkomponenterna i bilen kan det alltså vara läge att se över sina användarkonton på andra sajter och tjänster, särskilt om du använt samma lösenord på flera av dem.
Tesla har uppmärksammats på bristerna och har startat en utredning. Tesla ska också kontakta de ägare som eventuellt blivit utsatta för den här typen av dataläcka.
Fotnot: Vi har sökt Tesla för en kommentar.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad tror någon ska bli bättre av en kontakt?
Moderna tiders informationsskador är oåterkalleliga,"det tre vet vet världen"!
Det är nog värre när hela bilen säljs vidare.
Dagens bilköpare har ett totalt nollintresse av integriteten, dvs detta är ett icke-problem och lär så förbli. Man föredrar att inte längre äga bilen man köpt, utan med glädje överlåter man alla rättigheter till biltillverkaren, utan att ställa ens ett litet krav när det gäller biltillverkares skyldigheter gentemot bilägaren.
Att ens ta upp integritetsskydd, uppgraderingsgarantier, digital livscykel, GDPR osv osv verkar vara 100% ointressant. Biljournalister begriper inte sånt här och håller sig ifrån, bilköparna bryr sig inte utan accepterar att "ägas" av bilföretagen.
Därför är det bättre att ha den infon i mobilen istället för i bilens system. Mobilen blir den personliga ”nyckeln”, och utan mobilen så finns de uppgifterna inte i bilen.
Ser ut som en 20 år gammal Korean inuti
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.