Många nya bilar har sensorer och kameror som används för system som til exempelvis adaptiv farthållare, filhållningsassistent och döda vinkeln-varning.
Men vad många inte vet är att uppgifterna även kan användas för att samla information åt företaget Mobileye som tillverkar kameror och sensorer för bilar.
Amerikanska Consumer Reports har granskat hur det hela fungerar. Mobileye bygger egna digitala kartor över trafiksituationen i en mängd städer i världen och använder dem sedan för att berätta om sin teknik för journalister, investerare och potentiella kunder.
Mobileye får ta del av uppgifterna från enskilda bilar med hjälp av bilens mobiluppkoppling. I många fall vet föraren inte ens om att detta sker eller vad Mobileye är för företag.
– Den här typen av data har enorm potential för allmänheten om insamlingen är begränsad och hanteras på ett sätt som skyddar förarnas integritet. Problemet är att det i dag inte finns några lagar som begränsar insamlingen eller användningen av datan, eller ens kräver att föraren får veta vad som delas och med vem. Det är som i vilda västern, säger David Friedman på Consumer Reports.
200 000 mil väg – om dagen
Mobileye har hittills skapat digitala kartor över 30 miljoner mil väg och varje dag samlas information från 200 000 mil väg in. Snart ska Mobileye börja samla in data från BMW-bilar med mobiluppkoppling och från nästa år ska insamlingen påbörjas i Ford-, Nissan- och Volkswagenbilar i USA.
Men enligt Mobileye är uppgifterna som skickas anonymiserade. Företaget säger sig ta bort de första och sista uppgifterna om resan, när föraren till exempel lämnar hemmet och kommer fram till jobbet. Det ska handla om i genomsnitt 200 megabyte data per bil och år.
– Vi skickar inga bilder. Vi skickar inga registreringsskyltar. Vi skickar semantisk information om världen, säger Tal Babaioff på Mobileye.
Consumer Reports pekar framför allt på problemet att bilägarna inte uppmärksammas på att detta sker. I BMW:s bilar godkänner ägarna att insamlingen kan påbörjas när villkoren för de uppkopplade ”Connected Drive”-tjänsterna godkänns. Annars blir föraren av med viktiga finesser som till exempel varning för halt väglag.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har ställ in Google så att de skickar info varje månad om var jag har varit, det visas på karta med röda prickar, t.ex. vilken butik jag besökt och var jag har varit på promenad. Bra att veta....
Jag kan nog inte bry mig mindre.
Hm, om jag ska hjälpa dem med att göra vägkartor så vill jag iaf ha ersättning för det!
Försöker förstå poängen med en uppkopplad bil... lyckas inte hitta något argument alls.
Kan nog stämma. Upp till jag kört 100 mil visade/drog bilen 0,7 l /mil. Ganska exakt på km när den gått 100 mil - ändrades förbrukningen till 5,5 l / mil. Kan inte varit en slump.
Kia Niro Hybrid 2020 . Mycket märkligt är det i alla fall.
Data är dagens hårdvaluta, hur kunde annars Google bli så stora!? Det samlas mer än vad folk tror... de är redan övervakade men vet knappt om det.
Det intressanta är att de som är kritiska skrivit sin kommentar på förmodligen en mobil enhet med programvara där mycket är spårbart och integritetsskyddet klent.
Har inte godkänt ett piss med connected drive. Att förarna aktivt godkänt något medvetet känns som en lögn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.