Svenskar som bilar i Tyskland måste i framtiden vara uppmärksamma på skyltar med ordet "maut", alltså vägavgift.
Snart kostar det pengar att åka på tyska motorvägar – även för turister.
Det tyska förbundsrådet, Bundesrat, gav i fredags klartecken till förslaget om att införa vägavgift, så kallad maut, på Autobahn från och med 2019. Det rapporterar Dagens Nyheter. Såväl tyska som utländska bilar som färdas på Autobahn måste betala för sig.
Priset för turister kan bli mellan 2,5 och 25 euro för ett tiodagarspass, beroende på vilken utsläppsklass fordonet de kör tillhör. Ett tvåmånaderskort beräknas kosta mellan 7 och 15 euro.
Redan 2015 kom ett förslag om att tvinga utlandsregistrerade fordon att betala på tyska vägar. Den gången stoppades det dock av EU.
Diskutera: Vad tycker du om vägavgift på Autobahn?
Priset för turister kan bli mellan 2,5 och 25 euro för ett tiodagarspass, beroende på vilken utsläppsklass fordonet de kör tillhör. Ett tvåmånaderskort beräknas kosta mellan 7 och 15 euro.
Redan 2015 kom ett förslag om att tvinga utlandsregistrerade fordon att betala på tyska vägar. Den gången stoppades det dock av EU.
Diskutera: Vad tycker du om vägavgift på Autobahn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I Frankrike och Spanien har det varit avgiftsbelagt i över 15 år. I Sverige har vi Essingeleden, och broarna i Motala och Sundsvall. E6 genom GBG också.
Lennart: Vi svenskar får dock inte kompensation av staten för att köra på våra avgiftsbelagda vägar. Tyskar får sänkt bilskatt som plåster på såren.
Jag betalar gärna avgift de gånger jag besöker Autobahn. Tyska staten kommer att få in miljarder euro på dessa avgifter av de som använder Autobahn dagligen. Intäkter som ska användas till att rusta upp de i många fall rejält eftersatta vägarna. En avgift gör i vanliga fall även att det blir färre bilar och därmed förhoppningsvis mindre köer. Så av de kanske 20-30 euro som jag får betala per år får jag ta del av mångmiljardinvesteringar som resulterar i bättre vägar och mindre köer. Det är en ganska skaplig avkastning på mina futtiga hundralappar.
trasten, förstår inte direkt ditt inlägg om sänkt bilskatt för Tyskar. Som turist får du ingen rabatt, och skall inte ha heller. I Sverige har vi enbart några kilometer motorväg som är betalväg. Så vi har nog mycket rabatt i jämförelse med Frankrike, Spanien och nu Tysklan. Fast tala inte högt om betalvägar i Sverige, för då kanske någon grönaktig skatteivrare vaknar.
Tyskar får sänkt bilskatt som kompensation för avgifterna på autoban. Vi får ingen kompensation för att köra på våra betalvägar.
Friskare Stockholmare och Göteborgare är väl en sorts kompensation
Det är Val 2018, så det är att välja rätt valsedel med omsorg
Det är val 22 oktober 2017 a128. Börjar du välja valsedel 2018 blir du nog ännu mera förvirrad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.