En svensk firma säger sig ha lösningen på problemet med långa laddtider för elbilar.
Företaget Powerswap som håller till i Täby utanför Stockholm har tagit fram en prototyp på ett batteribytessystem.
Tanken är att elbilsföraren ska köra fram sin bil till en särskild bytesstation som automatiskt drar ut det urladdade batteriet och ersätter det med ett fulladdat. Hela proceduren tar tre minuter, enligt Powerswap.
Prototypen bygger på elbilen Renault Zoe som fått extra batterikassetter monterade undertill.
Liknande idéer har funnits tidigare men Powerswap framhåller att deras lösning med batteribyte från sidan är betydligt enklare och billigare.
Företagets förhoppning är att taxi- och distributionsföretag ska nappa på idén i ett första skede. I slutet av 2019 ska en testanläggning öppnas i Stockholm.
Grundaren Sten Corfitsen har sedan 1990-talet varit inblandad i företag som utvecklar automatiska tankstationer för bensin- och dieselbilar. Försök har gjorts men tekniken har inte fått någon större spridning.
Diskutera: Vad tror du om idén med batteribyte för elbilar?
Tanken är att elbilsföraren ska köra fram sin bil till en särskild bytesstation som automatiskt drar ut det urladdade batteriet och ersätter det med ett fulladdat. Hela proceduren tar tre minuter, enligt Powerswap.
Prototypen bygger på elbilen Renault Zoe som fått extra batterikassetter monterade undertill.
Liknande idéer har funnits tidigare men Powerswap framhåller att deras lösning med batteribyte från sidan är betydligt enklare och billigare.
Företagets förhoppning är att taxi- och distributionsföretag ska nappa på idén i ett första skede. I slutet av 2019 ska en testanläggning öppnas i Stockholm.
Grundaren Sten Corfitsen har sedan 1990-talet varit inblandad i företag som utvecklar automatiska tankstationer för bensin- och dieselbilar. Försök har gjorts men tekniken har inte fått någon större spridning.
Diskutera: Vad tror du om idén med batteribyte för elbilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar idén och funderade i liknande banor för några år sedan. Insåg dock att det inte kommer att fungera. Tyvärr.
Hade fungerat om världen kunde enas om en standard... då hade utrullningen av elbilar gått snabbare, eftersom batterikostnaden inte legat på priset i själva bilen, utan snarare likt dagens system... "som en tankning på en mack" där man betalar för bytet. Men tyvärr ser inte världen ut idag, det blir för svårt för bilföretagen att enas och konkurrensen mellan bilmärken kommer att till viss del göra reklam för sina "bättre batterier". Men det hade varit bra om biltillverkare kunnat fokusera mer på bilarna än batteri tekniken. Överlåta ansvaret för detta som har kunnandet och erfarenheten.
Tror inte alls att det kommer att lyckas, lika lite som de automatiska tankstationerna som dök upp och försvann redan för 30 år sedan. Betyder som Vargen säger att det i så fall måste till en standard. Om det skall fungera på mera än en Zoe måste alla tillverkare nu konstruera om sina bilar. Finns inte underlag för att bygga ut en heltäckande kedja med tankställen bara för Renault.
Tveksamt den kalla årstiden .. snö och slask, minusgrader. Luckan fryser fast, smuts / fukt följer med när nytt batteri dockas in. Allt kanske sker inomhus, men om det ska gå snabbt hinner ju inte bilen tina.
Behövs kanske nåt spår som hjulen ska hamna i för att man ska hamna på rätt avstånd.
Tyvärr, ett redan från början helt dödfött projekt. Först måste det till en standard mellan biltillverkarna och den lär vi få vänta på. Sen kostnaden att byta - och slutligen - vem vill byta bort ett batteri som man kanske skött minutiöst så länge man bara laddat med batteriet i bilen ? Vi har ju bl a sett exemplet med den Tesla-ägare här i Sverige som fick ett "nytt" begagnat batteri på garantin - ett batteri med väsentligt lägre kapacitet än det som plötsligt hade gått sönder. Sen har väl redan Tesla tagit fram en sån här lösning men inte gått vidare med den såvitt jag förstått.
För alla som hyr bil/batteri kan det nog fungera. Även för poolbilar, taxi/budfirmor etc.
Renault har redan jobbat med idén ihop med ett israeliskt företag. Det stöp på att det inte var någon standard och att konsumenterna föredrog att ladda bilarna. Som sagt man vet inte vad batterierna innan varit med om. Plus att batteribytet tar tid. Och kapaciteten i batterierna var för låg, för batterierna var tvungna vara små för att underlätta byte. Utvecklingen har gått vidare och idag laddar du en elbil till 80 procent på en halvtimme medan du fikar.
Vad händer med markfrigången om man monterar nya batterier under bilen? Tycker detta bara verkar dyrt, krångligt och en lösning utan ett problem.
Med tanke på att det kommer nyare batteribilar och nya, snabbare laddstationer så förstår jag inte vem den här lösningen riktar sig till. Känns som en ”too little too late”.
Det är redan för sent för det breda utbudet av personbilar!
De flesta biltillverkare har redan utformat sin egen lösning för utformning och placering av batterier.
Däremot kan fordon för tätortstransport av varor och personer standardiseras mot en gemensam lösning, kan komma att bli en konkurrensfördel för tillverkare av fordon där köparen behöver många bilar på ett bräde.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.