Svenska säkerhetsföretaget Autoliv har tillverkat en slags krockmadrass som vecklar ut sig på fordonets utsida. Airbagen sitter i tredje generationens förarlösa leveransbilar från amerikanska Nuro.
De är ett företag inom robotik baserat i USA, som har fått tillstånd att använda sina självkörande, eldrivna leveranspoddar med mat och varor på vissa ställen i Kalifornien.
– Kommande är siktar vi på att gå från industriledande till industriomvandlare, inte bara genom att leda, utan också genom att sätta trender. Vi är stolta över att vara en del i det här banbrytande nya fordonet från Nuro. Airbag-teknologin utvecklad för Nuros autonoma leveransfordon illustrerar en ny generations trafiksäkerhet, designad att skydda sårbara trafikanter, säger Mikael Bratt, chef på Autoliv.
Yttre airbags är ingen ny företeelse. 2012 lanserade Volvo det på Volvo V40, där en krockkudde blixtsnabbt vecklar ut sig över vindrutan i olycksögonblicket, i syfte att skydda gångtrafikanter och cyklister. Tyska ZF har experimenterat med en kudde på sidan av bilen för att lindra effekterna vid sidokollision med andra bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.