Seat Ateca.
Att autobroms är standardutrustning i Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca och Volkswagen Tiguan gav femstjärniga betyg i senaste krocktestomgången från Euro NCAP.
När europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP nyligen testade hur väl sedanen Alfa Romeo Giulia och suvarna Seat Ateca samt Volkswagen Tiguan klarade kollissioner fick samtliga i trion toppbetyg, det vill säga fem stjärnor. Alla tre erbjuder autobroms som standard och det föll Euro NCAP i smaken.
Alfa Romeo Giulia fick 98 procent i delmomentet skydd för vuxna och Tiguan och Ateca som byggs på samma plattform hade båda 84 procent när det gällde skydd för barn. Bäst i kategorin säkerhetssystem av alla tre testade bilarna blev Tiguan med 68 procent.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Se filmer när bilarna krocktestas här nedanför:
Alfa Romeo Giulia fick 98 procent i delmomentet skydd för vuxna och Tiguan och Ateca som byggs på samma plattform hade båda 84 procent när det gällde skydd för barn. Bäst i kategorin säkerhetssystem av alla tre testade bilarna blev Tiguan med 68 procent.
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
Se filmer när bilarna krocktestas här nedanför:
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dem borde ändra skalan för betyget 1-5 stjärnor till 1-10 där 10 betyder att du inte kan dö i denna bil. Jag tycker att dessa tester säger mig 0. Dem flesta kör över 50 km/h när dem crashar i helt andra förhållanden än vad dessa "tester" visar. Det känns som att 99 % av alla nya bilar idag får 5/5, varför crasha och leka med material som direkt blir skrot när man vet att det kommer bli 5/5? Nytt system behövs så man förstår skillnaderna mellan dem olika bilarna när det kommer till säkerheten på riktigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.