En av de viktigaste finesserna i nya bilar som är bevisat effektiv är autobromssystemet. Vissa olyckor med exempelvis fotgängare kan undvikas helt, och i andra fall minskas krockvåldet när bilen tvärbromsar.
Men flera tidigare studier har visat att systemen inte alls är lika effektiva i mörkret som i dagsljus – något bland andra Volvo fått kritik för. Det är ett allvarligt problem eftersom de flesta dödliga fotgängarolyckor sker i mörker.
Amerikanska försäkringsinstitutet IIHS har testat tre bilar för att ta reda på hur de hanterar fotgängare i mörker. I de olika testerna har fotgängarna haft mörka eller ljusa kläder, eller olika typer av reflexer. Hastigheten var 40 km/tim.
Varierande resultat
Subaru Forester utmärker sig som överlägset bäst. Den bromsar för fotgängaren i alla tester utom ett.
Desto sämre gick det för Honda CR-V och Mazda CX-5 som i vissa fall missade fotgängaren helt. Det gäller särskilt om det inte finns någon gatubelysning.
Att både Honda eller Mazda missar fotgängaren trots reflexkläder är oroväckande, enligt IIHS, och det skulle till exempel kunna drabba en vägarbetare eller räddningspersonal vid vägen.
– Det är en oroväckande ”blind fläck”, säger IIHS ordförande David Harkey.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.