Rupert Stadler
På order av den tyska åklagarmyndigheten har Audis VD Rupert Stadler anhållits för misstanke om inblandning i dieselgate-skandalen.
Under förra veckan genomförde polis på uppdrag av den tyska åklagarmyndigheten en razzia mot Rupert Stadlers hem. Vilka bevis som hittades har inte offentliggjorts. I ett uttalande från åklagaren säger man att Stadler misstänks för att ha undanhållit bevis i anslutning till dieselskandalen. Åklagarmyndigheten motiverar gripandet av med att det finns en stor risk för att Stadler kan förstöra bevis eller påverka vittnen på ett sådant sätt att utredningen försvåras ytterligare. Förhör med Stadler kommer att hållas på onsdag. Enligt Süddeutsche Zeitung förväntas Bram Schot, idag försäljnings- och marknadsansvarig, gå in som interim VD.
Rupert Stadler är den tredje personen som anhålls med anledning av dieselgate. Tidigare i år greps en icke namngiven Porsche medarbetare. Den tidigare utvecklingschefen för Porsche, Wolfgang Hatz sitter häktad sedan september 2017.
Rupert Stadler är den tredje personen som anhålls med anledning av dieselgate. Tidigare i år greps en icke namngiven Porsche medarbetare. Den tidigare utvecklingschefen för Porsche, Wolfgang Hatz sitter häktad sedan september 2017.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så bra.
Hela det tyska politikergardet skulle även dom buras in. Dem har verkligen tidigare lobbat stenhårt för diesel för att hålla ekonomin uppe och har solat sig i glansen av bilföretagens framgångar, export är särskilt fint och en fjäder i hatten.
Dem i USA satte krokben då när dem ansåg läget som moget för en sänkning och nu kryper den tyska staten och serverar de sina på ett fat. Ett fint tack må jag säga.
Dieselgate drabbade inte enbart den tyska bilindustrin i andra länder gjordes saken snabbt till en intern fråga med staten i spetsen så som man bör för alla sitter de i samma båt eller samma land om man vill.
Tysklands hantering av saken ger mig sämre smak i munnen än själva det sk brottet som var sett som ett brott enbart i och av USA och en miljöagenda med högst tvivelaktiga aktörer, att alla tåg i USA är diesel/diesel-elektriskt drivna bara därför att det är billigast och driftsäkrast på det sättet och att USA gör i vilket fall så som USA själv tycker det vet inte milljökvackarna något om.
Det verkar aldrig ta slut för VAG koncernen. En genomrutten företagskultur där profiten är överordnad all annat. Bra att de tyska politikerna tar tag i detta och rensar skiten. Det finns bara ett botmedel mot fuskare: hårda kännbara straff.
Håller med dig Rålle G.
Jag förstår inte hur svenska bilköpare över huvud taget tittar åt VAG bilar efter vad som framkommit.
Företag med sina miljö ISO certifieringar borde tvingas säga upp leasingavtalen för VAG bilar omgående. VI är för lama i Sverige..
Detta visar att den tyska förvaltningen och rättsystemet fungerar. Jämför gärna med dagens Sverige...
Tvärnit: Skyll inte på politikerna, de har precis som i Sverige gjort helt rätt och litat på att expertisen redovisat rätt underlag som de sedan kan fatta beslut efter. Det är industrin som gjort fel, och det helt medvetet. Att vi är många som hela tiden fattat att diesel inte kan vara mijövänligt är en annan sak.
Att vara så hård mot politikerna är lika orättvist som att vara hård och aggresiv mot din gamle svenskalärare för att du fortfarande inte kan skillnaden på de och dem.
Vad gäller fusk. Vad anser ni om bilfabrikanternas uppgifter vad gäller bränsleförbrukning. Gäller både bensin och diesel. När Vi Bilägare gör sina tester på de bilar man har i sitt "stall" kan ju den verkliga förbrukningen överstiga med ända upp till 30%. Det köper vi ju utan att knorra. Borde också tas upp i sammanhanget. Högre förbrukning = mera farliga utsläpp.
"Det finns bara ett botemedel mot fuskare: hårda kännbara straff."
Knappast, det enda som har någon effekt är vikande försäljning, så länge den ökar visar man med glädje fingret åt resten av universum.
Själviska människor bryr sig bara om att tillfredsställa sitt personliga behov och så länge VW gör det har man fria händer vad kunderna anbelangar, varför dessa naturligtvis måste anses medskyldiga eftersom de stödjer VW agerande.
Men det är lika väl köparnas fel också, att man inte inser att förbrukningen som säljaren säger är rimlig!? Jag har tittat på många annonser, och de uppgivna värdena är oftast under 0,5 liter/mil ... och i min värld kan man endast köra en liten Golf, eller Auris hybrid eller något liknande på sådan förbrukning. Men bilen i fråga kanske är en mellan SUV eller till och med någon större och tyngre bil (storbils klass). Det blir inte rimligt på långa vägar... men visst, så blir det som det blir 30-50% högre förbrukning i slutändan. Många verkar tro att diesel är samma sak som bensin, så att köra på 0,5-0,6 liter/mil diesel är lite.... men den siffran är i själva verket ganska mycket energi som bränns upp.
Politikerna får och måste enligt demokratins principer ta till sig expertis ifrån alla kanter så att de inte skulle ha vetat det stämmer inte.
Det är enbart vinning som gäller och VW har sannerligen gett Tyskland heder o ära och en djäkla massa pengar.
Vad som detta visar är att USA:s vilja är lag i svaga länder och inget annat.
Tyskland är politisk/statligt sett det svagaste landet i Europa.
Varför man köper en VW? För att dem är så bra!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.