Audi befinner sig, som så gott som alla i fordonsbranschen, på en pågående resa mot en helelektrifierad framtid. För att möta framtiden rustad på bästa sätt villl Audis ledning att hela tillverkningskoncernen ska dra lärdom av Audis nuvarande elbilsanläggning i Bryssel, skriver Automotive News.
Fabriken är den minsta som VAG-koncernen äger och har sedan 2018 använts för produktionen av elbilen e-tron.
Med tiden har namnet e-tron även följt med till andra eldrivna modeller i Audis program. Både Q8 e-tron, A6 e-tron och Q4 e-tron har sedan dess gjort den ursprungliga Audi e-tron sällskap i modellfloran. Vid anläggningen i Bryssel jobbar 3 000 anställda och de anses nu vara nyckeln till stora delar av Audis fortsatta framgång och framtid.
Fabriken, och dess anställda, ses nu som en intressant förebild för hur Audis övriga fabriker ska kunna arbeta med att producera elbilar. Ledningen ser anläggningen i Bryssel och de cirka 3 000 anställda där, som spjutspetsen för elfordonstillverkningen. En tillverkning som kommer bli allt mer viktig och direkt nödvändig att översätta i ett mer storskaligt produktonsantal i märkets betydligt större produktionsanläggningar. Därför vill Audi ta avstamp från den lilla elbilsfabriken i Bryssel för att utvärdera vad som har fungerat och vad som kan förbättras.
Brysselanläggningen avviker kraftigt från den annars mer storskaliga produktion som råder vid Audis andra anläggningar. Bilarna som byggs där byggs i betydligt högre utsträckning än vad som är normalt i en serieproduktion, för hand. Men det finns förstås ett stort värde i de färdiga rutinerna och tillvägagångssätten som produktionsgångens uppbyggnad och de anställdas säkerhetsarbete för att hela tiden tryggt förhålla sig till högspänningsfordon som ständigt växer fram inne på fabriken innebär.
Det är i värden som dessa som Audi nu hoppas att Bryssel-anläggningen ska visa övriga anläggningar vägen, för att vara ordentligt rustad när elbilstillverkningen nu antar en allt mer storskalig produktion.
Audis nuvarande deadline, då märket senast ska ha ett helt eldrivet modellprogram, är i dag satt till år 2033.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.