Nästa artikel
Audis nya gatracer – första skissen
Illustration

Audis nya gatracer – första skissen

Publicerad 28 mars 2013 (uppdaterad 28 mars 2013)
Audi har planer på att ge sig in och konkurrera i supersportvagnarnas yppersta elitskikt – med en gatversion av sin framgångsrika Le Mans-racer.

Om bilen sätts i produktion döps den troligtvis till Audi R20. Drivlinan blir av hybridtyp, där en V6-biturbodiesel på 550 hk sätter fart på bakhjulen och en 150 hk stark elmotor driver på framhjulen. Det ger totalt 700 hk i den knappt 1 200 kilo lätta bilen. En garanti för prestanda långt utöver det vanliga.

Det som talar för att Audi sätter R20 i produktion är att man vill vara med och konkurrera i sportvagnsvärldens abosluta topp. Bugatti har sin Veyron, Bentley sin GT3, Lamborghini sin Aventador och Porsche är snart klara med superhybriden 918.

Mot sådana motståndare har Audis för närvarande vassaste sportvagn, R8, inte mycket att sätta emot.

Den tekniska utgångspunkten för den avancerade R20-coupén blir sannolikt märkets nya Le Mans-bil, som har beteckningen R18 e-tron. Även den har en drivlina av hybridtyp.

Nya Audi R20 premiärvisas, om alla planer går i lås, i amerikanska Pebble Beach om knappt två år. Serieproduktionen startar året därefter, 2016, men sker i mycket blygsam skala. Audi räknar att sälja mellan 100 och 250 bilar per år. Bilen beräknas kosta motsvarande 750 000 euro.

Diskutera: Vad tycker du om Audis nya supersportbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-28 11:24
JorgenE

Tycker de skulle ha ordnat upp strul och alla fel i konsumentklassen först, innan de börjar bränna miljarder på ett "le mans-projekt".
Snustorrt ja visst, men i nuläget skulle det vara ett klokt drag av dom...

#2 • Uppdaterat: 2013-03-28 11:29
KaptenOberkommando

Helt onödig, men väldigt snygg.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-28 12:15
Hackenbush

Jorgen, det är förmodligen roligare att konstruera en ny Gatracer än att ta itu med alla problem de har med sina vanliga bilmodeller.
Den ser ganska hyfsad ut tycker jag.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-29 09:52
Gunnar Lindberg

Det är ingen riktig Audi. Det stora trynet framtill saknas.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-29 17:06
Swemba

Jorgen och Hacken, vilka är alla "problem de har med sina vanliga bilmodeller"? Det måste jag ha missat. Jag antar att ni syftar på DSG-problemen hos VW? Den lådan finns bara i Audi A1 och A3 och där har den inte inneburit några problem (små lätta bilar).

#6 • Uppdaterat: 2013-03-29 20:41
Ctalker

Hela VAG gruppen är väl ett ända stort problem!

#7 • Uppdaterat: 2013-03-30 10:39
Hackenbush

Swemba, jag tänker på motohaverier på A4 och A6, "ryckningar" vid körning, elektroniktrassel, koksad olja p.g.a. för långa serviceintervaller.
Sök lite på Audi-fel så får du mycket läsning.
Allvarligast är förstås att en del fått motorhaverier. En Audi hade 4 motorhaverier på några år där kunden skulle få stå för notan själv vid det senaste haveriet och det skulle kosta 90.000.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab

#8 • Uppdaterat: 2013-03-31 09:46
Swemba

Hackebush, sök lite på valfrittbilmärke + fel, så får du mycket läsning. Audi har haft sina problem, precis som alla bilmärken. Att de skulle ha haft så mycket problem så att de därmed inte borde få utveckla nya modeller är självklart nonsens.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-31 09:52
Hackenbush

Självklart har alla bilar sina problem men det betyder inte att Audi är problemfria. Motorhaverier är väl ändå de dyraste problemen man kan få. När man köper bil idag gäller det att kolla upp hur dyra problemen är med en viss bilmodell och köpa bil därefter. En bil som har standardproblem som har överkomliga priser på sina problem är att föredra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.