Nuvarande Audi A6 har hängt med sedan 2011 men till nästa år uppdateras bilen. I fronten har grill, luftintag och strålkastare omarbetats och längs sidorna har trösklarna fått nytt snitt. Även bakljusens och slutrörens design har setts över. Även 450 respektive 560 hästkrafter starka prestandamodellerna S6 och RS6 uppdateras på utsidan.
Den som väljer tillvalet MMI Navigation plus får en ny större infotainmentskärm på 8 tum som drivs av en snabbare processor från Nivida, liksom andra Audimodeller kan A6 utrustas med 4G-uppkoppling. Till nästa år kommer Audi A6 få xenon-ljus som standardutrustning och LED-strålkastare som tillval.
Under huven finns tre TFSI-bensin motorer från 190 till 333 hästkrafter och fem TDI-dieslar från 150-326 hästkrafter. På dieselsidan tillkommer en ny snålmotor från och med nästa år. Med tilläggsnamnet ”Ultra” drar 150 hästkrafter starka TDI 2,0-motorn 4,2-4,4 l/100 km vilket ger ett CO2-utsläpp på 109 g/km. Det är alltså troligt denna bil kommer att miljöklassas. A6 Avant med den starkare versionen av "Ultra" TDI 2,0-motorn med 190 hästkrafter är en av Audis första bilar som får tillverkarens glasfiberförstärkta fjädrar.
Två nya växellådor gör även debut nästa år. Den ena är en sexstegad manuell av extra lätt konstruktion och den andra är en sjustegad S-Tronic dubbelkopplingslåda med frihjulsfunktion.
Diskutera: Vad tycker du om designen på nästa års Audi A6?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kamkedja eller rem spelar mindre roll.
VAG motorer med kamkedja som bråkat sitter inte i A6.
Svårigheten är väl att veta i förhand om det är just en välkonstruerad kedja.
Det är väl inte - i första hand - kedjan som måste vara välkonstruerad - "alla" kan köpa "bra" kedjor - utan kedjesträckaren.
Man kan ju kopiera Scania och SAAB :o)
Det här är en bil som inte skulle misspryda min garageuppfart.
@leifer, det är nog blandat. Den prisbelönta 3.0 TFSI-motorn har iaf kedja.
Kamkedjan på Audi A6 är ett återkommande problem, se ex. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130121/listan-over-de-basta-och-varsta-motorbyggarna
För övrigt så får man väl ta fram luppen för att se Audis uppdateringar som vanligt.
Äntligen en Audi-artikel så ärketrollet CTalker får krypa fram ur sin håla ...
Nej, det är inte ett återkommande problem. Audi hade problem med kedjan på gamla 3.2-liters sugsexan och 1.4 tfsi och det är dessa som drar ner just den här statistiken.
Ingen av motorerna finns kvar i programmet längre
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.