Precis som R8:an blir den nya sportbilen tvåsitsig och har motorn placerad i mitten. Men till skillnad från sitt större syskon, som bara finns med fyrhjulsdrift, blir grundversionen av R5-modellen bakhjulsdriven.
Audi R5 byggs på samma tekniska arkitektur som nästa Porsche Boxster och ska finnas både som Coupé och i Spyder-utförande, det vill säga som cabriolet.
Hybrid aktuell
Bilen lanseras inledningsvis med tre motoralternativ; två femcylindriga bensinare och en fyrcylindrig diesel. Bensinarna är båda på 2,5 liter och levererar med olika trimningsgrad 340 respektive 407 hästkrafter. Dieseln är på 2,0 liter, försedd med dubbelturbo och har en maxeffekt på 204 hk.
Nya R5 planeras även för hybriddrift, men några tekniska uppgifter om den drivlinan har vi inte lyckats luska fram. Däremot är det högst troligt att bilen kommer i quattro-utförande, vilket på Audi-språk betyder drivning på alla fyra hjulen.
Säljstarten för Audis nya sportvagn är planerad till 2014 och prislappen för basversionen tippas hamna runt 70 000 euro.
Diskutera: Vad tycker du om illustrationen av Audi R5?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trodde det va snack om att en R4 skulle komma.
Vinkeln på bilden lurade mig först: När man ser vänster framhjul skuggas det av höger bakhjul med resultatet att man först förleddes att tro att bilen har osedvanligt feta däck!
Dock, bilen är fet!
Sicken modelloffensiv, inte klokt vad Audi spottar ut modeller.
Kapten, hur vet du det?
Det här är ju en teckning över hur Mudsam tror att den ser ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.