Audi presenterar en ny version av Q5 utrustad med den dieseldrivna 3 liter stora V6-motorn med dubbelturbo. Vridmomentet är 650 Nm och hästkrafterna räknas till 313 stycken. Något som bidrar till att bilen gör 0-100 km/tim på 5,1 sekunder. Snittförbrukningen ska enligt Audi ligga på 0,72 l/mil tack vare start-stopp-system och reglerad oljepump.
Audi SQ5 TDI för kraften till marken via en 8-växlad tiptronicväxellåda och fyrhjulsdrift. Med sin sportfjädring ligger den tre centimeter närmare vägbanan än vanliga Q5.
Designmässigt gäller större och bredare fälgar, en ny grill, modifierade stötfångare, sidobackspeglar i aluminiumoptik, blå eller svart lack och svart klädsel invändigt.
Bilen börjar säljas i början av nästa år till ett grundpris av 570 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ5 TDI?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Snittförbrukningen ska enligt Audi ligga på 0,72 l/mil tack vare en innovativ temperaturhantering,"
Kan någon förklara vad innovativ temperaturhantering innebär?
Har Alexander Öbom någon bättre förklaring?
Hade Öbom tagit med det som Audi skrev och någon stolle google-översatte, så hade följande presenteras: "3.0 TDI med biturbo har ett fantastiskt ljud som moduleras ytterligare av ett ljudställdon i avgassystemet – en högtalare i en kortsidekanal."
Öbom; det missade du;-)
Tack för anmärkningen Snabb95, jag har faktiskt ingen bra förklaring på det. "Innovativ temperaturhantering" borde jag åtminstone ha skrivit inom citationstecken eftersom det var Audi som själva uttryckte det så i pressmeddelandet, inte något känt begrepp direkt. Men nu tror jag att jag helt enkelt plockar bort det / Alexander Öbom, Vi Bilägare
Använder inte alla kompaktgrafitjärn (CGI)? :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.