Biltillverkaren lovar omedelbar prestanda tack vare elektrisk kompressor.
Audi har redan presenterat SQ5 som bensinvariant och nu kommer ett dieselutförande av den sportiga suven. Audi SQ5 3.0 V6 TDI har tillgång till 347 hästkrafter och det maximala vridmomentet 700 Newtonmeter. Förbränningsmotorn får elektrisk hjälp av ett 48V mildhybridsystem. Det ska enligt Audi hjälpa till att sänka förbrukningen med 0,7 liter per 100 kilometer, vilket gör att den totala förbrukningen landar någonstans mellan 0,66 till 0.68 liter milen.
Om föraren tar foten från gaspedalen möjliggör mildhybridsystemet, att bilen kan glida fram i jämn fart med urkopplad motor i upp till 40 sekunder. När bilen bromsar samlas energi in från det och används för att ladda batteriet. Mildhybridsystemet inkluderar en elektronisk kompressor, som hjälper turboladdaren med högt vridmoment redan från början. Detta gör att det tar 5,1 sekunder för suven att nå vad Audi kallar för ”motorvägsfart”, de använder sig inte av den vanliga benämningen 0-100 km/tim.
Växellådan är automatisk i åtta steg och som i varje S-modell från Audi är fyrhjulsdrift standard. Elektroniskt styrda stötdämpare kan sänka bilen med 3 centimeter. Luftfjädring är tillval. Det finns inga svenska priser, men i Tyskland kostar Audi SQ5 3.0 TDI 67.750 euro när den börjar säljas där i sommar.
Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ5 TDI?
Om föraren tar foten från gaspedalen möjliggör mildhybridsystemet, att bilen kan glida fram i jämn fart med urkopplad motor i upp till 40 sekunder. När bilen bromsar samlas energi in från det och används för att ladda batteriet. Mildhybridsystemet inkluderar en elektronisk kompressor, som hjälper turboladdaren med högt vridmoment redan från början. Detta gör att det tar 5,1 sekunder för suven att nå vad Audi kallar för ”motorvägsfart”, de använder sig inte av den vanliga benämningen 0-100 km/tim.
Växellådan är automatisk i åtta steg och som i varje S-modell från Audi är fyrhjulsdrift standard. Elektroniskt styrda stötdämpare kan sänka bilen med 3 centimeter. Luftfjädring är tillval. Det finns inga svenska priser, men i Tyskland kostar Audi SQ5 3.0 TDI 67.750 euro när den börjar säljas där i sommar.
Diskutera: Vad tycker du om Audi SQ5 TDI?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt klart ett grönt alternativ. Av bilden att döma.
Grönare än så blir det nog inte
Jag gillar klargrön metallic, men mildhybrid är ett spel för galleriet!
Den där tänker jag inte visa bilder på för min fru. Det har jag inte råd med.
Har leksaksbilar hemma som har mer påkostade avgasutblås
Saabnisse
Är väl inget fel på att få bättre gasrespons?
Hoppas denda maskin hittar ner i nya A6. Då beställer jag en på direkten!!
MVH AL
Ja, finns väl ingen nackdel med mildhybrider. Bättre start/stop, bättre gas respons och iaf något lägre förbrukning i stadstrafik. What's not to like liksom?
Vilket fossil. Hellre en e-tron om det ska vara Audi.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.