Audi väljer att satsa mer på hybridbilar under de närmaste åren. Anledningen är att övergången från förbränningsmotorer tar längre tid än förväntat.
– Det positiva budskapet är att vi är flexibla, säger Audis vd Gernot Döllner, till Autocar.
Andra biltillverkare, som Mercedes, BMW, Ford, Kia och Stellantis, har också nyligen aviserat långsiktiga satsningar på hybridteknik av liknande skäl.
– Under minst tio år kommer vi att ha en övergångsfas med tre relevanta drivlinor: Det är högeffektiva förbränningsmotorer, plug in-hybrider – särskilt viktiga i Kina och Nordamerika – och batteridrivna fordon, säger Gernot Döllner.
Det innebär inte att Audi ändrar sitt mål, att bara tillverka elektriska modeller från och med 2033. Planen är att i stället gradvis introducera fler elbilar, samtidigt som man erbjuder fordon med förbränningsmotor. Om allt går som planerat kommer Audis sista förbränningsmodell att introduceras 2026 och deras första helt elektriska modellprogram att komma ett år senare.
För några veckor sedan avslöjade biltillverkaren också att de kan komma att avsluta tillverkningen av Audi Q8 e-tron och Q8 Sportback e-tron i förtid. Allt på grund av det minskade intresset för elbilar.
Audis nya hybridbilar kommer att utrustas med ett större batteri och kunna köras upp till 10 mil på el. Den första bilen med det nya batteriet blir nya A5 som introducerades förra veckan.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (53)
- 2024-07-27 09:50 Swenssons skrev: Förvärmning…
- 2024-07-27 09:13 Förvärmning eller inte så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.