Det var i mitten av 1980-talet rallybilen Audi Sport Quattro S1 gjorde sig ett namn. Bland annat rattade Walter Röhrl en S1:a när han vann San Remo-rallyt 1985.
Nu är namnet tillbaka och den här gången är det prestandavarianten av Audi A1 som lystrar till beteckningen S1. Chassit och styrningen har uppdaterats för att tåla tuffare tag och bilen har utrustats med fyrhjulsdrift från Haldex, stötdämpare som kan justeras elektroniskt och ett antisladdsystem som kan kopplas ur i två steg.
S1 skiljer sig också från vanliga A1 när det gäller designen, bland annat har sidotrösklarna och stötfångarna gjorts om för att bilen ska få en aggressivare framtoning. Inuti kupén finns också pedaler i borstat stål och sportstolar.
Under huven sitter en fyrcylindrig turbomotor på två liter som levererar 231 hästkrafter till bilens fyra hjul. 0-100 km/tim går på 5,9 sekunder, toppfarten är 250 km/tim och förbrukningen är 7,1 l/100 km, allt enligt Audis egna uppgifter.
Till Sverige kommer bilen med femdörrarskaross och namnet blir då S1 Sportback. Lanseringen äger rum under andra kvartalet i år och priset blir 309 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Audi S1 Sportback?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
309.000 kr är mycket för en småbil, fast det finns ju alltid entusiaster som kommer köpa ett exemplar. Köper hellre en Seat Leon Cupra för dom pengarna. Men det är ju klart det är ingen Audi.
Jag har kör föregångaren, A1 Quattro (256 hk) på bana. Blir den här lika bra, då är den värd pengarna!
Framlyktorna ser annourlunda ut på S1;an.
Undrar om det är så den stundande faceliften kommer bli av A1 serien, ser rätt snyggt ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.