Nästa artikel
Audi R8 GT Spyder: Öppen värsting
Nyheter

Audi R8 GT Spyder: Öppen värsting

Publicerad 7 juni 2011 (uppdaterad 7 juni 2011)
Trött på att höra för lite motorljud i din Audi R8 GT? Lösningen blir att köpa taklösa GT Spyder. Endast 333 exemplar ska tillverkas.

Låg vikt brukar gagna körglädjen. Därför satte Audi R8 GT Spyder på samma bantningskur som coupéversionen. Det innebär att den är 85 kilo lättare än R8 V10 Spyder.

Luckan som täcker suffletten, de bakre luftutblåset samt bakre stötfångaren, frontspoilern och den fixerade vingen – alla dessa delar är gjorda i kolfiber. Vågen stannar på ”låga” 1 640 kilo.

GT Spyder har två stora runda avgasrör, aerodynamiska vingar på framskärmarna, fixerade vinge, ny diffusor och svarta lampglas bak – precis som coupéversionen.

3,8 sekunder till 100 km/tim
Inredningen kännetecknas av skalstolarna med skal i glasfiber. Dessa hjälpe till att minska vikten med 31,5 kilo. En annan smaklig detalj i inredningen är att alla R8 GT Spyder har produktionsnumret ingraverat på växelväljaren. Suffletten är alljämnt elektriskt styrd och resan upp eller ner tar 19 sekunder i farter upp till 50 km/tim.

V10-motorn ger 560 hästkrafter, jämfört med 525 hästar i vanliga 5,2 V10. Bilen har sexstegade R tronic-växellådan som standard avverkar 0-100 km/tim på 3,8 sekunder. Toppfarten är 317 km/tim.

Baspriset för R8 GT Spyder i Tyskland är 207 800 euro, drygt 1,8 miljoner kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 GT Spyder?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-08 22:44
Geno Diantus (ej verifierad)

Audi må vara skapliga bilar men jag avskyr märket då de är så överskattat.

Är denna ens bakhjulsdriven tro?

#2 • Uppdaterat: 2011-06-09 23:43
Roger Skagerström

Den är väl fyrhjulsdriven? Samma drivlina som Gallardo antagligen.

#3 • Uppdaterat: 2011-06-09 23:44
Geno Diantus (ej verifierad)

Fyrhjulsdrift? Denna kan ändå aldrig ersätta Defender!

#4 • Uppdaterat: 2011-06-10 00:09
Roger Skagerström

Jag har en svag misstanke om att det aldrig riktigt var tanken heller...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.