Låg vikt brukar gagna körglädjen. Därför satte Audi R8 GT Spyder på samma bantningskur som coupéversionen. Det innebär att den är 85 kilo lättare än R8 V10 Spyder.
Luckan som täcker suffletten, de bakre luftutblåset samt bakre stötfångaren, frontspoilern och den fixerade vingen – alla dessa delar är gjorda i kolfiber. Vågen stannar på ”låga” 1 640 kilo.
GT Spyder har två stora runda avgasrör, aerodynamiska vingar på framskärmarna, fixerade vinge, ny diffusor och svarta lampglas bak – precis som coupéversionen.
3,8 sekunder till 100 km/tim
Inredningen kännetecknas av skalstolarna med skal i glasfiber. Dessa hjälpe till att minska vikten med 31,5 kilo. En annan smaklig detalj i inredningen är att alla R8 GT Spyder har produktionsnumret ingraverat på växelväljaren. Suffletten är alljämnt elektriskt styrd och resan upp eller ner tar 19 sekunder i farter upp till 50 km/tim.
V10-motorn ger 560 hästkrafter, jämfört med 525 hästar i vanliga 5,2 V10. Bilen har sexstegade R tronic-växellådan som standard avverkar 0-100 km/tim på 3,8 sekunder. Toppfarten är 317 km/tim.
Baspriset för R8 GT Spyder i Tyskland är 207 800 euro, drygt 1,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 GT Spyder?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Audi må vara skapliga bilar men jag avskyr märket då de är så överskattat.
Är denna ens bakhjulsdriven tro?
Den är väl fyrhjulsdriven? Samma drivlina som Gallardo antagligen.
Fyrhjulsdrift? Denna kan ändå aldrig ersätta Defender!
Jag har en svag misstanke om att det aldrig riktigt var tanken heller...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.