R8 V10 RWS är ”gjord för purister” och byggs i 999 exemplar.
För första gången släpper Audi sin superbil i bakhjulsdriven variant.
– R8 V10 RWS är gjord för purister. Med sin mittmonterade V10-motor och bakhjulsdrift tar den framgångsrikt körupplevelsen från vår R8 LMS racingbil till gatorna, säger Stephan Winkelmann, chef för Audi Sport GmbH.
Bilen har 540 hästkrafter att tillgå och trycker man plattan i mattan avverkas 0-100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder. Detta uppnås bland annat genom att bilen väger 50 kilo mindre än den fyrhjulsdrivna coupévarianten.
De 999 bilar som byggs har säljstart i höst, med leverans i början av 2018. Priserna börjar på 140.000 euro, motsvarande drygt 1,4 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 RWS?
– R8 V10 RWS är gjord för purister. Med sin mittmonterade V10-motor och bakhjulsdrift tar den framgångsrikt körupplevelsen från vår R8 LMS racingbil till gatorna, säger Stephan Winkelmann, chef för Audi Sport GmbH.
Bilen har 540 hästkrafter att tillgå och trycker man plattan i mattan avverkas 0-100 kilometer i timmen på 3,7 sekunder. Detta uppnås bland annat genom att bilen väger 50 kilo mindre än den fyrhjulsdrivna coupévarianten.
De 999 bilar som byggs har säljstart i höst, med leverans i början av 2018. Priserna börjar på 140.000 euro, motsvarande drygt 1,4 miljoner svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi R8 RWS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan det äntligen bli en Audi som inte understyr överallt?
L. Mäkinen: Inte då. Den kommer understyra ändå. :D De har säkert kompenserat med bakhjulsstyrning åt fel håll bara för att...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.