Audi Q5 lanserades på hösten 2008 och efter fyra år är det dags för en diskret ansiktslyftning.
Utseendemässigt får den senaste versionen av Q5 nya stötfångare, något förändrad grill med kantigare hörn och nya strålkastarhus. Med Xenon plus-strålkastare, som är ett tillval, får varselljusen nytt utseende fram och bak. Vidare har avgasrörets ändar fått en ny design.
Invändigt hittar vi nu lite fler kromdetaljer, färgval och rattvarianter. Tre nya interiörfärger och några nya klädslar är nyheter.
Fem olika motoralternativ finns, tre turbodieslar och två bensinmotorer. Enligt Audi ska bränsleförbrukningen ha sänkts med upp till 17 procent beroende på motor. Tvålitersdieseln (2.0 TDI) finns i två versioner med antingen 143 eller 177 hk. Bränsleförbrukningen uppges till 5,3 l/100 km respektive 6,0 l/100 km. En treliters diesel-V6 finns också, med 245 hk.
På bensinsidan finns nu två nya motorer. En tvålitersmotor (2.0 TFSI) med 225 hk som uppges förbruka 7,6 l/100 km och en treliters turboladdad V6 som med sina 272 hästkrafter ersätter den föregående 3,2-litersmotorn. En hybridversion finns också där en 2.0 TFSI-motor på 211 hk jobbar tillsammans med en 54-hästars elmotor.
När det gäller växelllådor är en sexväxlad manuell låda standard till de fyrcylindra motoralternativen. För trelitersdieseln är en 7-stegad dubbelkopplingslåda standard, vilken finns som tillval för den mindre dieseln med 177 hk. För trelitersbensinaren är en 8-stegad tiptronicväxellåda standard och kan väljas till tvålitersmotorn.
Servostyrningen ska vara förbättrad och kännas mer direkt. Desssutom drar inte systemet någon energi vid körning rakt fram, vilket enligt Audi ska sänka förbrukningen med 0,2 l/100 km.
En adaptiv farthållare och ett hjälpsystem som bland annat rekommenderar pauser och känner av förarens trötthet baserat på rattrörelser är standard.
Försäljningen av den uppdaterade Audi Q5 börjar nu och bilen ska introduceras på marknaden i september. Priset för den billigaste modellen 2.0 TDI quattro är 341 500 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Audi Q5?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad är vitsen med att köpa denna uppdaterade modellen om grannen inte ser skillnad på denna och förra modellen? Hur kan man skryta då?
Det förvånar mig hur många det är som ser bilägandet ur "skrytperspektivet". Kan man inte få köpa en bil bara för den egna tillfredsställelsens skull och samtidigt skita i vad grannen tycker?
Har aldrig förstått vad som är premium eller skryt med en Pappdeka. Brukar ju oftast vara DKW ägarna själva som påtalar det. Dessutom vore det väl dags att göra nåt åt fronten som snart sett likadan ut på alla modeller ett antal år nu..
En rejäl facelift kanske ?
Håller med kapten. Man undrar hur man tänker då.
För övrigt är väl vitsen med en facelift att den ska vara diskret?
Men Audi är väl ingen skrytbil?
Denna är klart godkänd.
Framförallt levererar de en solid känsla som varken BMW eller Merca kan mäta sig med.
Designmässigt tycker jag dessutom att Audi är elegantare.
Nja, det är ju en smakfråga.
Gäller ju även att skilja på bra/snyggt och nytt/spännande.
En del verkar tycka att nytt/spännande är lika med bra/snyggt.
Jag tycker dock att det stilrena är att föredra.
Gällande inredningen så är nödvändigtvis inte kromad metall bättre en grå plast.
Audi har "riktigt" trä i sina paneler på bl.a. A6, men jag föredrar borstad alu eller den grå plasten. Den borstade aluminiumen är för övrigt äkta aluminium, inte plast.
Men jag tycker den matta, grafitgrå plasten (som faktiskt är standard) är snyggare.
Åkte senaste E-klass idag. Fick skjuts av en kund på lunchen. Tog tillfället i akt att känna på inredningen. När jag öppnade dörren så flexade dörrhandtaget. Dessutom knirrade det lite i inredningen när vi körde över en asfaltsskarv.
Detta förtar den påkostade känslan.
Sedan kan man stoppa in äkta guld och riktiga diamanter om man vill. Gör inte det hela bättre.
När audi har gjort en ansiktslyftning är det väl bara att ta fram luppen så att det går att urskilja förändringarna som vanligt. Smaken är ju som baken men inte är det särskilt mycket nytt och nyskapande här. Design är nog inte VW gruppens starka sida. De flesta verkar dock gilla anonymitet och sterilitet som audi symboliserar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.