Vi Bilägares Christian Ellmark befinner sig i Zürich för att stifta bekantskap med Audi Q3.
– Det här är Audis nya motsvarighet till Volkswagen Tiguan, alltså en kompaktsuv. Det är en helt ny bil, men den bygger på befintlig teknik från Volkswagenkoncernen, säger Christian Ellmark.
Första intrycket?
– Att det är en smidig bil att köra, förutom att bakåtsikten är begränsad på grund av det kupéliknande bakpartiet som gör att stolparna bak är breda.
– Den är naturligtvis dyrare än Volkswagen Tiguan. Men vill man ha en någon av Audis Q-modeller så är det här det smartaste valet.
Hur är den att köra?
– Bra balanserad och lite småsportig. Jag har kört en dieselmotor på 177 hästar, en bensinmotor på 211 hästar och värstingmodellen, en 2,5-liters bensinmotor på 300 hästar. Senare kommer även en diesel på 140 hästar.
– Jag har provat fyrhjulsdriften på skogsväg och den fungerade bra. Men markfrigången är inte speciellt hög, 17 centimeter. Det här är alltså ingen bil för riktigt dåliga skogsvägar.
Hur upplevs insidan?
– Interiören ser väldigt påkostad ut, som det brukar göra i Audi. Utrymmet är också förvånansvärt stort. Man sitter bra i baksätet, särskilt på ytterplatserna.
– Lastutrymmet rymmer 463 liter, vilket kan jämföras med Q5 som rymmer 540 liter. Lite skillnad är det naturligtvis, men priserna är betydligt högre för Q5. Därför tror jag att Q3 är det smartaste valet för de allra flesta.
Vad kommer den att kosta?
– Dieselmotorn på 140 hästar kostar 288 000 kronor medan dieselmotorn på 177 hästar och bensinmotorn på 211 hästar kostar 343 500 kronor. Den kommer till Sverige i slutet av oktober.
Läs hela provkörningen av Audi Q3 i ett senare nummer av Vi Bilägare.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Audi Fabia Allroad!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.