Se men inte röra eller köra, det är upplägget hos Audis nya återförsäljare. 20 digitala bilhallar ska öppnas till 2015.
Audi har slagit upp portarna till en ny typ av återförsäljare. Lokalen i centrala London är fylld med bildskärmar – men några fysiska bilar finns inte representerade.
Tanken är att kunder ska kunna kliva in, välja den modell man är intresserad av och sedan kunna titta på bilen i skala 1:1. Säljare finns förstås på plats för att assistera.
Det nya konceptet gör det möjligt för Audi att presentera hela modellprogrammet i små lokaler och är tänkt som ett komplement till konventionella bilhallar. Till 2015 räknar den tyska tillverkaren att öppna mer än 20 återförsäljare av den här typen.
Diskutera: Vad tycker du om Audis digitala bilhall?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Konceptet kan väl närmast sammanfattas som en typisk s.k. IT-lösning, dvs. en skitlösning. Möjligheten att provsitta och kontrollera t.ex. insteg och invändig kupéhöjd med olika sätesalternativ är helt avgörande för mig och mina söner som alla är över medellängd. Nu vet jag i och för sig att inte ens de "största" Audi-modellerna har tillräckligt med plats för mig och grabbarna, så för oss gör detta varken till eller från.
Audis baksäten är ju ett skämt sant, det kanske är därför de gör så här.
GENIALT! Detta kommer fler att ta efter av många uppenbara skäl- Inte minst kostnadsbilden för att finnas nära kunden i storstäderna. Miljövänligt givetvis i detta skede. Sedan är påverkan mot kunden kraftigt förbättrad mot att en säljare ska visa bilen i en bilhall, och man riskerar inte att inte kunna visa alla modeller och variationer som finns. Ala påverkas av reklam vad man än säger, och 90% av al demonstration i dessa digitala bilhallar är ju en mycket effektfull reklam. Sen kan vi inte förneka att det är en "häftig upplevelse med digitala bilder på den bil man är intresserad av i naturlig storlek. GRATTIS AUDI...Ni följer inte utvecklingen-NI leder den! //
I mitt förra inlägg glömde jag att säga att Audi högst troligt visar en sådan här "bilhall" som en del av sin monter på GENEVA mässan i mars!
Inget jag vet, men ändå är ganska säker på!
@kingking: Jag vet inte om du har insett att det är förbaskat svårt att provköra eller ens provsitta en bild vare sig den är digital eller analog. Sökord på Audis koncept torde vara köpa, gris och säck.
Bästa "förstikön" Jag har kanske mer erfarenhet än Dig och många andra om detta eftersom jag arbetat hela mitt liv inom bilbranschen och bilförsäljning. Under några år även med Audi och VW.
Jag kan berätta att Nybilsköpare och för all del även begagnatköpare väldigt ofta köper bil utan att ens sitta i bilen. Det förvånade mig varje gång, men det är ändå ett faktum. Dessutom ska man se dessa vitruella bilhallar som ett komplement till de fysiska dito. Men om man här skapar längtan och den rätta känslan så är halva bilen såld. Vill man provköra kommer givetvis Audi att ordna detta - alla vill väl att bilbranschen ska rulla på!
Det är alltså inte fråga om att köpa grisen i säcken, utan snarare att skapa en känsla och en effektivt sätt att kunna erbjuda kunderna mer information än vad som är möjligt i den vanliga bilhallen.
Bästa "förstikön" Jag har kanske mer erfarenhet än Dig och många andra om detta eftersom jag arbetat hela mitt liv inom bilbranschen och bilförsäljning. Under några år även med Audi och VW.
Jag kan berätta att Nybilsköpare och för all del även begagnatköpare väldigt ofta köper bil utan att ens sitta i bilen. Det förvånade mig varje gång, men det är ändå ett faktum. Dessutom ska man se dessa vitruella bilhallar som ett komplement till de fysiska dito. Men om man här skapar längtan och den rätta känslan så är halva bilen såld. Vill man provköra kommer givetvis Audi att ordna detta - alla vill väl att bilbranschen ska rulla på!
Det är alltså inte fråga om att köpa grisen i säcken, utan snarare att skapa en känsla och en effektivt sätt att kunna erbjuda kunderna mer information än vad som är möjligt i den vanliga bilhallen.
Klart att att man inte behöver någon fysisk bil när man köper en Audi då dom bilarna inte utseendemässigt nästan inte förändrats alls under alla år, och då skulle det snarast vara tråkigt om man såg att årets nya modeller inte alls skiljer sig från alla tidigare årsmodeller vilket kanske skulle inverka negativt på viljan att köpa en ny bil för bilköparen, utom för Audifantaster som helst ser att inget förändras alls på nya modellerna.Ändrar man inte utseendet alls på bilarna så kan man alltid ha lite effektfull reklam med digitala bilder som en häftig upplevelse som "kingking" skriver.
Visst är världen besynnerlig...ett bilmärke som enligt vissa aldrig förändrar sig säljer mer än nånsin...medans bilmärken som ändrar utseende varannat kvartal går mot ruinens brant...visst är människor konstiga...
@kingking: Uppenbarligen blir du så upprörd att du tror att dina resonemang väger tyngre om du lägger in dem två gånger. Så icke hos mig. Om man som jag är 190 cm i strumplästen och har två tonåringar som ännu inte har uppnått körkortsåldern, men som ändå är längre än vad jag är, så vill man nog f-n provsitta och provköra först. Dina erfarenheter och mästrande kommentarer kan du hålla för dig själv eller dela med dig av till dvärgfolk som käkar med pinnar. Själv vill jag ha en bil med plats för fullvuxna - och det erbjuder inte Ådi. Jag får dörrkarmen i örat när jag försöker sätta mig i en Ådi och baksätet är rena skämtet för fullvuxna i de flesta modellerna. Kanske dags att börja använda det gamla namnet DKW igen...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.