I sommar har de två konceptbilarna RS5 TDI och A6 TDI visat att Audi likt Ford planerar att bygga in större batterier i mer konventionella personbilar. Det handlar i Audis fall främst om att låta ett kraftigare 48-voltssystem ta hand om en del av motorns överladdning.
Franska företaget Valeo har levererat tekniken bakom det elektriskt drivna turboaggregat som visats i Audis konceptbilar. Det är en mindre turbo som ger högt laddtryck utan nämnvärd fördröjning från start upp till att motorn varvar 3 000 v/min, när farten ökar tar en större avgasdriven turbon över. Den mindre och eldrivna turbon ger på så vis en jämnare vrid- och effektkurva vid acceleration.
Det eldrivna aggregatet kan även bygga upp laddtryck vid inbromsningar när den stora turbon tappar fart i och med att motorns varvtal sjunker och avgasernas hastighet från motor och genom grenrör blir lägre. Det här kan ge extra skjuts ur kurvorna vi mer inspirerad körning.
Audi släppte igår lite mer information om tekniken som ännu är en bit från produktionsbilarna. 48-voltssystemet som krävs för att driva ”förstegs-turbon” kan även komma att utnyttjas till att sköta energikrävande system som automatiska chassiinställningar. Det extra el-systemet bygger på en nyutvecklad generator som lagrar energin i ett litiumjonbatteri. Audi öppnar även upp för möjligheten till att en bil med 48-voltssystemet kan fungera som en mild form av hybrid.
Diskutera: Vad tycker du om Audis och Fords planer på dubbla el-system?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför bara 48V? En turbo på 4hk=3000W ger en ström på 60A. Det blir enna en stor elmotor.Varför inte kompressor när motorn ändå är igång?
3 kW är inte nån speciellt stor elmotor i dessa sammanhang - skulle tro på en vikt runt 1 kg lite beroende på om motorn skall kunna ge 3 kW kontinuerligt eller som peak. Och 48 V är ett val baserat på att spänningen i systemet inte skall vara så hög så att det krävs elbehörighet för våra bilmekar - högre spänning är helt enkelt farligare.
Det vore på tiden att vi lämnar 12 V i hela bilen och inför 48 V i både personbilar och lastbilar.
Begriper ej behovet när idag finns det bensinare som ger max vrid från ca. 1200 varv (upp till ca. 4000) men en enda turbo. Behöver man verkligen fullt laddtryck vid tomgång i en personbil?
@Bortom - det är nog inte allenast ett ev behov av eldriven turbo som ligger bakom detta utan rent allmänt flera strömförbrukare och högre totalt effektbehov och därmed är det dags att öka spänningen för att vid samma effekt kunna minska strömmen och därmed bl a kabelarean till vissa funktioner - och detta har säkert en markant påverkan på kostnaderna för kablar där mycket ström rusar fram. Samt att det medger nya möjligheter som det du nämnde - t ex elektriskt driven turbo och mera kommer säkert.
4ggr. högre spänning ger 1/4 ström, vid samma effekt. Alltså kan kablaget göras lättare. Där ser jag en vinst men en eldriven turbo måste trots allt drivas. Avgaserna är bara spill och således i princip gratis.
Jomen det är klart att premiumkunderna ska ha något nytt att leka med...
Elturbo har jag funderat på tidigare och det är nog ingen dum ide'...
Lägger den av så slutar den bara att ladda. Alltså inget stillestånd, eller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.