I morgon kan du gå in hos Audi i centrala Stockholm och peka vilken bil som helst i modellprogrammet för att sedan få tillgång till den under ett eller två år framöver mot en månadsavgift. Det låter som leasing men det här är en ny typ av ägande som ska attrahera en yngre kundgrupp.
Sverige och Stockholm är platsen för Audis pilotprojekt för vad de tror kan vara en framtida form av bilägande. Audi Unite går ut på att en grupp, eller cirkel som Audi kallar dem, på max fem personer går ihop om att dela på en eller flera bilar.
För att styra upp vem som kör när får alla personer i cirkeln tillgång till en telefonapplikation där bokningarna av bilen syns. I appen kan användarna även se var bilen är parkerad och hur mycket bränsle det är i tanken. Förutom mjukvaran till telefonen får varje person en transponder för att förarspecifik data ska kunna loggas, bland annat för korrekt fakturering av tillvalstjänster.
– Den inforamtionen sparas inte och säljs inte till någon tredje part, det är inte en del i vår affärsmodell, försäkrar Bettina Bernhardt som är chef för Audi Mobility.
Under försöksperioden provade 12 stockholmare Audi Unite och enligt tillverkaren själv uppstod inga problem med att bilen önskades av fler än en person under viss tid. Audi är dock medvetna om problematiken med att helgerna fortfarande generellt sett är tiden då de flesta gör längre resor eller större inköp.
Kostnaden för kalaset beror på vilken bil som förarna vill dela på och hur många de är. Exempelvis kommer en Audi A4 Allroad kosta varje förare 2 200 kronor i månaden om cirkeln består av fem personer. Totalt blir det 11 000 kronor vilket kan jämföras med månadsavgiften för leasing av en Volvo V60 som är 6 055 kronor.
Att Stockholm valdes som pilotstad är ingen slump då stadens invånare i en enkätundersökning, som utförts av Audi, visats sig vara mest öppna för att dela bil av alla européer. Att det här projektet handlar om att få in yngre personer i kundgruppen är ingenting som Audi hymlar med.
– Det här är ett progressivt projekt och det passar en yngre målgrupp. Det är alltid viktigt att så tidigt som möjligt komma i kontakt med de yngre förarna, säger Bettina Bernhardt.
Projektet startar i morgon och kommer sedan att utvärderas efterhand. Enligt Audi själva finns planer på att etablera konceptet i flera storstadsregioner i Sverige och sedan i fler länder om resultatet faller väl ut i Stockholm.
En granskning av för- och nackdelar med leasing hittar du i Vi Bilägare 11/14. Prenumeranter kan läsa tidningen här och den som vill kan köpa tidningen här.
Diskutera: Vad tror du om Audis system för bildelning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det jag inte riktigt fattar är hur det ska ske rent praktiskt. Ska bilen ställas på förutbestämda platser? Vem ska tvätta den? Vem sköter servicen? Vem sätter på vinterhjulen? Naturligtvis gör verkstaden det men vem håller reda på tider och vem tar den till verkstaden? Vad händer om någon krockar den natten innan jag ska ha den så det inte finns en bil? Många praktiska frågetecken.
2200 per person och månad om man är 5 för en bil man inte vet om man kan utnyttja när man behöver den. Låter verkligen inte som en bra deal för de som är med i bildelningen men är nog bra för bilföretaget.
Jag hade nog hellre köpt en något begagnad bil istället och haft en lägre månadskostnad
11000 kr/mån mot 6000 kr för en V60.
Knappast en bra deal.
Ska bli kul att läsa mer om hur denna pilot genomförs och hur människor upplever att det fungerar i praktiken.
En del av mig tänker "om man inte kan komma överens i en tvättstuga...hur ska då detta gå?".
Å andra sidan så är det ju en grupp människor (yngre) så tvättestugefenomenet kanske inte infinner sig.
Jag förstår ingenting. Att leasa en A4 allroqd normalt kostar inga 11000kr. Så vad är det man betalar så otroligt mycket extra för? Bokningsappen?
Skall de fem hyrestagarna sedan kasta tärning om vem som skall slipa rost ifrån DKW: n?
Jag gissar att man betalar för försäkring (som sannolikt blir lite högre när man delar)
Bokningsapp, transponder, eventuellt service och kanske även bränsle.
Det sista är en rejäl gissning, men just för att månadskostnaden är rätt så hög och infon från Audi hyffsat skral så kanske det finns med i kalkylen.
Just bränslebiten känns som ett måste att det ingår, annars kommer ju dom som nyttjar bara tanka för den sträckan dom kommer köra.
Förstår inte heller hur det hela skall fungera rent praktiskt och ser man sen till kostnaden så blir det väldigt lustigt. Om man nu bara behöver en bil ibland...Varför då välja en dyr bil som Audi som man dessutom inte med säkerhet kan använda då man vill? Med 5 användare har man tillgång till bilen i 6 dagar per månad och detta kostar 2200kr. Bryr sig dessa användare verkligen om att det är en Audi till den grad att de inte hellre hyr en billigare bil på macken NÄR de själva vill?
Är det sen bekanta som delar på bilen så behövs väl heller inget avancerat system?
Det finns förstås fördelar med konceptet men det måste nog vara betydligt billigare för att nå någon egentlig utsträckning. Är det nu viktigt att ratta en ny bil så finns det ju många privatleasingalternativ som är betydligt billigare. Min syster valde en Passat med 4 motion (Diesel) till en månadskostnad på 2800kr. Kanske roligare i så fall att dela på det beloppet mellan några vänner om man inte kör så mycket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.