Den moderna ”A2:an” blir strax över fyra meter lång och precis som sin föregångare får bilen en högbyggd kaross och en front utan öppen grill.
Men drivlinorna blir betydligt mer avancerade och miljöinriktade än tidigare. Till att börja med kommer den nya Audin dels som plug in-hybrid, dels som ren elbil. Elbilen får, enligt uppgift, en motor på motsvarande 136 hk och ett batteri som kan lagra 30 kilowattimmar. Det ska ge en räckvidd på uppemot 20 mil på en laddning.
I plug in-hybriden blir elmotorn betydligt klenare och arbetar i kombination med en bensindriven fyrcylindrig TSI-motor på 150 hk med cylinderavstängning. Det innebär att två av cylindrarna stängs ned vid jämn belastning, med sänkt förbrukning som resultat.
Senare planeras även en elbil med så kallad räckviddsförlängare, av samma snitt som Opel Ampera/Chevrolet Volt. I Audis fall laborerade teknikerna länge med en förbränningsmotor av wankel-typ, men fick ge upp på grund av höga kostnader. Istället satsar man på en motor med en eller två cylindrar och liten cylindervolym. Någon modellversion med enbart bensin-eller dieselmotor är inte aktuell.
Diskutera: Vad tycker du om Audi E-Tron?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den moderna " A2an " skriver man om bilen, nu utan dieselmotor, mer miljöinriktade ?
Var det inte den snåla högeffektiva avancerade dieselmotorn som var framtiden när det gäller biltillverkarens drivlinor som säger sig leda den tekniska utvecklingen.
Nu kopierar man ju bara vad andra biltillverkare kom ut med redan för femton år sedan, men utan de andra biltillverkarnas snåla bensinmotorteknik.
Är illustrationen en reflektion i en spegel i lustiga huset? Ser ju oerhört kostig ut, et på framhjulen måste ju minska med 1dm per sida.
Precis Mc Tar, det ser verkligen konstigt ut.
Den gamla modellen var före sin tid, när den i ett visst diesel-utförande drog endast 0,3 l/mil. Det räknas som extremt bra idag också. Men formen på denna illustration ser inte bra ut, usch !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.