Succén uteblev för Audis eldrivna superbil R8 e-tron.
Den eldrivna sportbilen blev ingen framgång. Läggs ner – igen.
Med mindre än 100 tillverkade bilar läggs produktionen av Audis elektriska sportbil R8 e-tron ner. Baserad på andra generationens R8 presenterades den med buller och bång vid bilsalongen i Genève i fjol. Med en räckvidd på 45 mil, motoreffekt på 456 hästkrafter och vridmomentet 920 Nm skulle den bli en Tesla-dräpare.
Men efter bilsalongen blev det tyst. Bilen kunde enbart specialbeställas med en prislapp kring en miljon euro och nu rapporterar Car and Driver – som säger sig ha talat med en representant från Audi – att bilen slutar tillverkas.
Det är inte första gången som superbilsprojektet skrotas. Redan 2009 dök bilen upp som ett koncept på bilmässan i Frankfurt, och en produktionsversion utlovades 2013. Men innan det hann bli verklighet stoppades bilen av Audis dåvarande R&D-chef, Wolfgang Dürheimer. Sedan kom hans efterträdare Ulrich Hackenberg som beslutade att damma av och återuppta eldrivna R8-idén igen. Men nu verkar det som att den är förpassad till historieböckerna.
Diskutera: Vad tycker du om att Audi R8 e-tron skrotas?
Men efter bilsalongen blev det tyst. Bilen kunde enbart specialbeställas med en prislapp kring en miljon euro och nu rapporterar Car and Driver – som säger sig ha talat med en representant från Audi – att bilen slutar tillverkas.
Det är inte första gången som superbilsprojektet skrotas. Redan 2009 dök bilen upp som ett koncept på bilmässan i Frankfurt, och en produktionsversion utlovades 2013. Men innan det hann bli verklighet stoppades bilen av Audis dåvarande R&D-chef, Wolfgang Dürheimer. Sedan kom hans efterträdare Ulrich Hackenberg som beslutade att damma av och återuppta eldrivna R8-idén igen. Men nu verkar det som att den är förpassad till historieböckerna.
Diskutera: Vad tycker du om att Audi R8 e-tron skrotas?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Happ, så tråkigt.
Hade verkligen hoppas på en produktionsbil.
Tesladräpare? Med en prislapp på en miljon €?
Då kan väl vem som helst räkna ut att den är dödsdömd!
En dräpare får ju inte vara dyrare än den redan alltför dyra Teslan.
Sedan att den kanske är bättre i det mesta räcker inte.
Hälften så snabb som Tesla och 8ggr dyrare, undrar varför dem inte säljs... Not!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.