Audi A4 Allroad från 2013 med bensinmotor är en av bilmodellerna vars kylvätskepump måste åtgärdas.
Problem med kylvätskepump kan leda till överhettning och brandrisk.
1,16 miljoner Audibilar globalt måste åtgärdas. Enligt nyhetsbyrån Reuters kan kylvätskepumpen blockeras av skräp från kylsystemet. Detta gör att risken för överhettning och kortslutning ökar.
– Vi har ännu inte information om hur denna återkallelse påverkar svenska bilägare eller hur många som berörs. Återkallelsen som det rapporterats om gäller 2.0 TFSI-motorer i Audi A5 Cabriolet, A5 Sedan, Audi Q5, Audi A6, Audi A4 Sedan och A4 Allroad, säger Audis svenska talesperson Irene Bernald.
Bilarna är byggda mellan 2012 och 2017. Inga personskador eller bilkrockar har kopplats till felet.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
– Vi har ännu inte information om hur denna återkallelse påverkar svenska bilägare eller hur många som berörs. Återkallelsen som det rapporterats om gäller 2.0 TFSI-motorer i Audi A5 Cabriolet, A5 Sedan, Audi Q5, Audi A6, Audi A4 Sedan och A4 Allroad, säger Audis svenska talesperson Irene Bernald.
Bilarna är byggda mellan 2012 och 2017. Inga personskador eller bilkrockar har kopplats till felet.
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elektriska kylvattenpumpar i all ära men en klassisk rem driven då fungerar det tills det läker genom axeln.
@mb600
Idag utvecklas och tillverkas de flesta av komponenterna i våra bilar av underleverantörer. Det är alltså inte biltillverkaren man ska skylla på i första hand när enstaka komponenter går sönder eller är felkonstruerade.
Det är alltid bilfabrikanten som ska se till att produkten håller de krav kunden kan ställa på den. Har de inte gjort rätt val av underleverantör är det fortfarande bilfabrikantens fel.
Det är ganska mycket de kräver jämfört med om man levererar till tvättmaskiner eller belysning eller telefonväxlar.
"Idag utvecklas och tillverkas de flesta av komponenterna i våra bilar av underleverantörer. Det är alltså inte biltillverkaren man ska skylla på i första hand när enstaka komponenter går sönder eller är felkonstruerade."
DET beror ju på hur lång tid det tar att upptäcka felet, ett svårupptäckt fel, sex månader till ett år är kanske acceptabelt men går det över den tiden är det dålig kvalitetskontroll.
MEN i det här fallet om det är så att orsaken är "kan kylvätskepumpen blockeras av skräp från kylsystemet." så är det knappast slarv från underleverantör utan ett i grunden felkonstruerat system och det är inget tvivel om vems fel en felkonstruktion är.
Faktiskt Audis andra försök att komma till rätta med detta. Man borde ha lyckats på första.
Javisst är det biltillverkaren som ansvarar att helheten fungerar. Jag menar bara att det nuförtiden blir väldigt fel att peka finger åt ett visst bilmärke när det är en liten komponent som felar som likaväl kan sitta i en annan bil av ett annat bilmärke. Håller man på mycket med bilar (som jag) så inser man att det står samma namn på grejerna oavsett om det är en Toyota, Audi, Bmw, Mercedes eller en Ford. Hella, Bosch, VAICO, pierburg eller TRW är väl återkommande namn. Sen utvecklas ju ofta delar eller hela system ihop med UE för det är dom som sitter på spetskompetensen.
Hursomhelst, det är bra att Audi tar sitt ansvar! :)
Märkligt med skräp i kylsystemet. Jag vet att det blur geggamoja om man blandar röd med grön glykol, men det är väl inget man kan skylla tillverkare för om kunderna häller i fel glykol.
Bra för dom som har en bil som gått långt att få pumpen bytt, till min BMW kostar elpumpen 4,600:- och bytet minst lika mycket.
å glöm inte att kolla oljan
Av en premiumtillverkare borde man kräva mer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.