Så här ska en lyxig autonom bil se ut och fungera, enligt tyska biltillverkaren.
Konceptet föreställande en framtida självkörande bil saknar både ratt och pedaler. Audi är noga att påpeka att detta inte är någon robottaxi. Istället är det en prestigebil som välbeställda kunder transporterar sig i.
Bilen är över 5,4 meter lång och hjulbasen mäter 3,47 meter, 24 centimeter längre än långa versionen av Audi A8. Istället för vanliga strålkastare består fronten av digitala ljusfält som inte bara lyser upp vägen utan också kan kommunicera med animerade meddelanden med de som rör sig utanför bilen.
Bilen är över 5,4 meter lång och hjulbasen mäter 3,47 meter, 24 centimeter längre än långa versionen av Audi A8. Istället för vanliga strålkastare består fronten av digitala ljusfält som inte bara lyser upp vägen utan också kan kommunicera med animerade meddelanden med de som rör sig utanför bilen.
När passagerarna tar plats i loungemiljön på insidan av bilen välkomnas de av PIA, en Personlig Informations Assistent. De åkande kan uttrycka sina önskemål genom röststyrning eller pekskärmar i dörrpanelen.
Audi Aicon går på eldrift. Fyra elmotorer driver varsitt hjul och levererar sammanlagt 260 kW, vilket motsvarar drygt 348 hästkrafter. Motorerna hämtar kraft solida batterier, som sägs kunna lagra mer energi än konventionella litiumjonbatterier. Fulladdad kan bilen ta sig upp till 80 mil och har ett högvoltssystem på 800 volt, vilket gör att batteriet kan laddas upp till 80 procent på mindre än en halvtimme.
Aicon tar tillvara på energin vid inbromsning och bromsskivorna är flyttade från hjulen till en plats nära drivlinan. Eftersom bilen inte körs av en människa har mekaniska delar, såsom ratthydraulik tagits bort. Drivenheterna ser likadana fram och bak och det frigör mer lastutrymme. Då axlarna kan styra åt varsitt håll blir vändradien 8,5 meter, vilket gör bilen – sin storlek till trots – idealisk för citytrafik, enligt Audi.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Aicon?
Aicon tar tillvara på energin vid inbromsning och bromsskivorna är flyttade från hjulen till en plats nära drivlinan. Eftersom bilen inte körs av en människa har mekaniska delar, såsom ratthydraulik tagits bort. Drivenheterna ser likadana fram och bak och det frigör mer lastutrymme. Då axlarna kan styra åt varsitt håll blir vändradien 8,5 meter, vilket gör bilen – sin storlek till trots – idealisk för citytrafik, enligt Audi.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Aicon?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.