Nästa artikel
Audi A8 kommer som hybrid
Nyheter

Audi A8 kommer som hybrid

Publicerad 14 september 2011 (uppdaterad 14 september 2011)
Under 2012 kommer Audi att lansera en hybridvariant av lyxsedanen A8. Utöver elmotor har bilen en 2,0-liters bensinmotor.

Audi planerar att lansera en hybridvariant av lyxsedanen A8 under 2012. Bilen har en 2,0-liters bensinmotor som kan ge 245 hästkrafter och 480 newtonmeter under kortare perioder. På enbart el kan Audi A8 Hybrid nå 100 km/h och köras i tre kilometer så länge farten inte överstiger 60 km/h.

Från stillastående accelererar Audi A8 Hybrid till 100 km/h på 7,7 sekunder och toppfarten är 235 km/h. Bilen har en tiptronic-växellåda med åtta växlar och gör åt mindre än 6,4 liter bränsle per 100 km, vilket ger en utsläppsnivå på 148 gram per kilometer.

Valbara körlägen
Föraren av en Audi A8 Hybrid kan själv välja mellan tre olika körlägen. Bilen kan köras med elmotorsprioritet, ett läge som balanserar mellan el och bensin och ett läge för ett ”sportigare körsätt”. Dessutom kan bilen köras på enbart el eller enbart bensin.

För att ytterligare spara energi är Audi A8 hybrid utrustad med såväl start/stop som ett system som använder sig av överskott från vridmomentet för att ladda batteriet. Batteriet laddas även när föraren släpper på gasen.

Audi A8 Hybrid är också en lättviktare. Genom att bygga karossen, förutom B-stolparna, helt i aluminium har tillverkaren gjort karossen 40 procent lättare än om den vore byggd helt av stål.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A8 Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-14 18:40
Serber

Audi skjuter sig nog i foten här, dom som köper ny A8a är nog inte speciellt sugna på 4cylindrar även om den kommer med en elmotor, Bmw och M-B har fattat galoppen i alla fall och erbjuder V6/8 och elmotor sina hybrider i samma segment.
Snikigt Audi, snikigt värre! och jag tror dom flesta håller med mig då man vill känna sig lite speciell i toppmodellen och inte sitta med en likadan motor som sitter i A3/4 tex.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-14 21:13
lubos

Frågan är vad lyxbilsdesigners eftersträvar, goda affärer, originalitet, pr, eller endast experiment med publiksmaken? Köparna har väl knappast ekonomi i sinnet vad gäller sina egna nöjen?
Till och med Ferrari och Porche torde ge bättre vinst på sina bilmodeller än vad såna här utopiska teknikfrosserier kan ge!

#3 • Uppdaterat: 2011-09-14 23:20
FredrikEmilsson (ej verifierad)

Leifer, detta är en lyxbil. Du får prova en A8 så får du känna själv...

Prestandamässigt så verkar denna duga alldeles utmärkt, eller?
En elmotor känns väl knappast speciellt lyxigt eller premium jämfört med t.ex. en 4.2 TDI.
Men det är nog dags att tänka om. Får de sina "lyxbilskunder" att välja detta så kommer det att bli inne även hos de "vanliga" kunderna.

Eller tror ni att alla lyxbilsköpare måste ha en bil med fet motor, sportbilsprestanda etc?
De säljer ju redan idag bilar med 3-liters TDI, tydligen funkar det...

#4 • Uppdaterat: 2011-09-15 00:11
Serber

FredrikEmilsson 3.0 TDI är en utmärkt motor, snabbare och starkare än vad denna motor är trots elmotorn.

Audi kommer få svårt att sälja dessa som sagt.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-15 09:56
KaptenOberkommando

Fredrik, skulle det vara nödvändigt att ge leifer ytterligare en chans att tjata sitt förb-nnade drävel? Audi A8 ingår i premiummärket Audis modellprogram och räknas givetvis som premium - det är alltså märkets sammanvägda image på marknaden vi pratar om - inte imagen för en enskild bilmodell. Redan när jag såg leifers fråga i sitt inlägg förstod jag vad hans avsikt var och jag hoppades att ingen skulle gå i "fällan". Men tyvärr ...
Det finns grovt sett fyra kategorier biltillverkare: "vanliga" tillverkare (som t.ex. Opel), premiumtillverkare (Mercedes, BMW och Audi), rena lyxbilstillverkare och rena sportbilstillverkare. Så, den som trodde att Mercedes, BMW och Audi i egenskap av premium var "Top of the Line" har misstagit sig. Över dessa finns de rena lyxbilsmärkena, vars lyxiga appeal och flådiga interiörer lirar ytterligare en division högre. Men glöm återigen hållbarhet och premium resp. lyx i samma resoenmang. En Rolls för två miljoner kommer inte att hålla bättre under daglig användning i tio år än vilken annan bil som helst. Men det är inte heller det som Rolls-kunden betalar för - den kunden betalar för något "mer", något som vissa människor inte riktigt kan förstå (eller vill förstå). Toppmodellerna från Mercedes, BMW och Audi har visserligen båda fötterna inne i lyxsegmentet, men märkenas helhetsimage på marknaden dras ner av de något "enklare" modellerna.
Så, visst är Audi A8 en lyxbil - men den sorterar sig under premiumimagen.

Så, inga långdragna diskussioner mer med folk som har hela dagarna till sitt förfogande att sitta här och vräka in inlägg. Jag tackar för ordet och övergår till annan sysselsättning.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-15 11:04
Juppe (ej verifierad)

Väl skrivet, Kapten!

#7 • Uppdaterat: 2011-09-15 12:25
PREVIA

Intressant att Litiumjärnbatteriet i Audi A8 som väger 36.7 kg med ett energiinnehåll på 1.3 kWh är ungefär samma energiinnehåll som Priusens NiMH batteri som väger 29 kg. Elmotorn har samma effekt som elmotorn i Priusen från 2000 vilket är 45 hk.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-15 12:48
FLAC

premium eller lyx hit och dit... det viktigaste måste väl ändå vara om den har diffbroms...? OBS!! Ironi!!!

#9 • Uppdaterat: 2011-09-15 13:15
Juppe (ej verifierad)

"The Prius uses a sealed 38-module nickel metal hydride (NiMH) battery pack providing 273.6 volts, 6.5 A·h capacity and weighing 53.3 kg (118 lb)."

Alltså betydligt tyngre. Dessutom har NiMH en betydligt kortare och sämre livscykel än Li-ION som A8'an har.

#a • Uppdaterat: 2011-09-15 15:49
FLAC

lugn i stormen, Leifer... jag har aldrig lagt mig i diskussionen om vad premium är...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.