Än så länge är detta allt vi får se av nya generationen Audi A8: Drivlinan som består av ett mildhybridssystem.
48-voltssystem ska sänka förbrukningen och göra det möjligt att frirulla.
Vi har redan fått veta information om Audis mildhybridteknik i Q8 Sport Concept. Nu sätts drivlinan i en produktionsmodell, närmare bestämt i nästa generation av Audi A8, som har premiär den 11 juli. Tekniken består av ett 48-voltssystem där ett litet litiumjonbatteri lagrar energi under körning och en vattenkyld växelströmsgenerator kompletterar startmotorn.
Fördelarna med mildhybridsystemet ska enligt Audi vara tyst motorgång, mjukare skifte mellan el- och förbränningsmotor och lägre förbrukning. I hastigheter mellan 55-160 kilometer i timmen kan motorn stängas av i upp till 40 sekunder och bilen frirullar. I lägre hastighet fungerar stopp-start-teknik vid 22 kilometer i timmen. Litiumjonbatteriet kan lagra bromsenergi och i A8 finns ett avancerat styrsystem som avgör när det är rätt läge för frirullning, respektive energilagring från inbromsning. Mildhybriddriften gör att förbrukningen minskar med 0,7 liter per 100 kilometer.
Diskutera: Tror du att Audi är på rätt spår med sin mildhybridteknik?
Fördelarna med mildhybridsystemet ska enligt Audi vara tyst motorgång, mjukare skifte mellan el- och förbränningsmotor och lägre förbrukning. I hastigheter mellan 55-160 kilometer i timmen kan motorn stängas av i upp till 40 sekunder och bilen frirullar. I lägre hastighet fungerar stopp-start-teknik vid 22 kilometer i timmen. Litiumjonbatteriet kan lagra bromsenergi och i A8 finns ett avancerat styrsystem som avgör när det är rätt läge för frirullning, respektive energilagring från inbromsning. Mildhybriddriften gör att förbrukningen minskar med 0,7 liter per 100 kilometer.
Diskutera: Tror du att Audi är på rätt spår med sin mildhybridteknik?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min V90 kan frirulla utan 48V-system...
Totalt meningslöst. Vad är poängen?!?
Junkers, stänger din V90 av motorn helt då den frirullar?
En elmotor som får iväg bilen och därefter bränslemotor går in torde innebära flera fördelar, precis som de beskriver.
Ingen förbränningsmotor som måste hoppa igång för att få bilen i rullning, utan elmotorn gör att du kommer iväg och därefter skuttar bränsemotorn igång och tar över. Då dessutom med något minskad förbrukning eftersom bilen redan är i rullning.
På t.ex. A3 e-tron så har man redan några av dessa fördelar. På landsväg, om man kör med förbränningsmotorn, så frirullar den och stänger av motorn helt. Bromsar man så återvinner den.
Kör man med farthållare så återvinner den så klart när det går utförs.
Ofta även start så kommer man iväg på el och därefter tar förbränningsmotorn över.
Man upphör aldrig att förvåna sig över de metoder som man tar till för att lura godtrogna kunder.
Med erfarenhet av Audis kraftiga påslag för varje liten utrustningsdetalj, kan man räkna med att det här kostar minst 20000:- extra och om det då sparar bränsle för 1:-/mil får man alltså köra 20000 mil innan det går jämt upp!
Som Shogun påpekar är det ju inget nytt och det finns även på småbilar som Suzuki Swift där det kostar 17000:- tillsammans med en del extra och där det sparar hela 0,03 liter / mil!
Om man gör sig besväret att tänka lite mer på kostnaderna för denna fantastiska konstruktion och vad det innebär i praktiken är det inte så lyckat för bilägaren rent ekonomiskt, men det kan ju kanske ha vissa andra fördelar, men till ett högt pris.
@saabnisse, med den logiken är en Tesla och de flesta andra elbilar minst lika värdelösa då det tar decennium innan du sparat in merkostnaden för bilen.
Swemba, Tesla och andra elbilar är ett dåligt exempel, där har du inget att val i utförandet, du kan inte välja annan drift, men på Audin kommer du antagligen att få betala extra för den här finessen.
@saabnisse, jo, du har valet att köpa en motsvarande ICE-bil för rejält mindre pengar vilket är mer "lyckat för bilägaren rent ekonomiskt".
Junkers V90 drar väl bara ca 0,45 liter/mil...eller till och med ännu mindre?
Om Audi är på rätt spår? Ja idag kanske, men inte för framtiden. Detta hybridsystem är som att koppla en respirator till något som är på väg att dö ut och är sista rycket för att kunna fortsätta använda fossila bränslen i några få år till. Nästa generation av A8 där detta hybridsystem ingår blir garanterat den sista A8an som har en fossildriven motor under huven.
Stygga vargen, jag klrde faktiskt 3,5 mil på 0,39 idag. Ska lägga foto i v90-tråden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.