Senaste generationen av A6 finns nu i lastslukande varianten Avant.
I början av februari presenterade Audi A6 som sedan i sin åttonde generation. Nu är det dags att bekanta sig med kombiversionen.
Den är 4,94 meter lång, 1,89 meter bred och 1,47 meter i hög. I bagaget får det plats 565 liter. Fälls baksätena ökar utrymmet till 1.680 liter.
Den är 4,94 meter lång, 1,89 meter bred och 1,47 meter i hög. I bagaget får det plats 565 liter. Fälls baksätena ökar utrymmet till 1.680 liter.
På insidan styrs bilens funktioner från två pekskärmar. En tredje skärm framför föraren ersätter de analoga mätarna och head up-display är tillval. Det går också att installera mysbelysning där detaljer av bilens insida lyser i olika färger.
LED-strålkastare är standard, liksom autobroms. Den adaptiva farthållaren har kökörningsassistent. Fyrhjulsstyrning är tillval. Det finns fyra olika chassivarianter: standard, sport, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring.
Precis som i sedanen finns det eldrift i alla Avants motoralternativ i form av mildhybrider. Det är till för att sänka förbrukning och utsläpp. I ett litet litiumjonbatteri lagras energi från inbromsning och i hastigheter från 22 kilometer i timmen och uppåt kan förbränningsmotorn kopplas ur och bilen rullar fram med hjälp av el. Närmare detaljer än att alla motorer är elektrifierade får vi inte veta i nuläget. Troligtvis borde kombiversionen av A6 ta efter sedanen, som i Sverige erbjuds med en dieselmotor på 286 hästkrafter och en bensinmotor på 340 hästkrafter, båda med 3 liters cylindervolym.
Det finns inga uppgifter om priser än. Audi A6 Avant kommer till svenska bilhallar i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?
LED-strålkastare är standard, liksom autobroms. Den adaptiva farthållaren har kökörningsassistent. Fyrhjulsstyrning är tillval. Det finns fyra olika chassivarianter: standard, sport, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring.
Precis som i sedanen finns det eldrift i alla Avants motoralternativ i form av mildhybrider. Det är till för att sänka förbrukning och utsläpp. I ett litet litiumjonbatteri lagras energi från inbromsning och i hastigheter från 22 kilometer i timmen och uppåt kan förbränningsmotorn kopplas ur och bilen rullar fram med hjälp av el. Närmare detaljer än att alla motorer är elektrifierade får vi inte veta i nuläget. Troligtvis borde kombiversionen av A6 ta efter sedanen, som i Sverige erbjuds med en dieselmotor på 286 hästkrafter och en bensinmotor på 340 hästkrafter, båda med 3 liters cylindervolym.
Det finns inga uppgifter om priser än. Audi A6 Avant kommer till svenska bilhallar i höst.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.