1,8-liters TFSI-motorn som finns i Audi A5 har uppgraderats. Motorn har fått ökad effekt men också minskad förbrukning. Kylsystemet är nu helt elektriskt och bränsleinsprutningen har nya lösningar.
Den nya versionen av TFSI kräver ett utrymme på 1 798 kvadratcentimeter. Dess 320 newtonmeter och 170 hästkrafter gör att Audi A5 Coupé kan accelerera från 0 till 100 på 7,9 sekunder och nå en toppfart på 230 km/tim med motorn installerad.
Motorn gör åt 0,57 liter/mil, 21 procent mindre än förra varianten, vilket ger CO2-utsläpp på 134 g/km.
Nya TFSI får också ett nytt kylsystem, som är helt elektriskt. Fokus har lagts på att värma upp oljan så fort som möjligt vid kallstart.
Bränsleinsprutningen i nya versionen av TFSI sker både direkt och indirekt, vilket ska sänka bränsleåtgången.
Än så länge har Audi inte givit besked om när motorn når marknaden.
Diskutera: vad tycker du om nya TFSI?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar vara lovande med updateringar av TFSI motorerna. Om det ger lika stora effekter på de mindre motorerna kommer de flesta små och mellanstora bilarne klara sig under miljöbilsgränsen.
(Tänker då på 1.4 & 1,6 liters motorerna)
Audi äro en öfverskattad autobil av till stora delar tveksam kvalitet. Ser billig ut med.
MVH Uno Lööw, villaägare.
Audi är en försämrad Passat som ser sämre och billigare ut än Passat.
En bil som säljer till låtsasrika som vill låtsas köra premium och skiter i diverse brister. Sådana är de, Audiköparna... suck!
Läs på första sidan på Aftonbladets bilbilaga. Audi- fyra nollor i grillen och en bakom ratten.
Audi signalerar: Jag hade inte råd med premium t ex Lexus men vill låtsas vara rik. Det ser alltså mindre fattigt ut att köra Skoda eller Dacia...
MVH von Lööw
leifer: Passaten är antagligen skittyst men reportrar jämför med det som äro onormalt tyst...
Leifer: Vill man ha lite extra öronkomfort i Passaten så får man bocka för akustikrutor. Då blir den tyst som en Volvo. Tyvärr så kan man inte få V70n lika rolig som Passaten, hur mycket man än kryssar i...
Av förklarliga skäl så går mjukare upphängning hand i hand med tystare och tråkigare uppförande. Man får helt enkel välja det man vill ha.
Motorer och teknik av högsta klass tillsammans med en snygg, sober och tidlös design ger bevisligen resultat. Audi säljer som aldrig förr. Försprång genom teknik, som sagt!
Uno, vad är "allt"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.