*Uppdaterad* Audi återkallar 850 000 bilar av modellen A4 då en bugg kan hindra krockkuddarna från att lösa ut. 13 000 bilar i Sverige påverkas.
Återkallelsen gäller så väl Sedan-, Avant- som Allroad-versionen av A4 som tillverkats från april 2011 till mitten av oktober i år. Dessa bilar kan ha drabbats av en ett fel i mjukvaran som hindrar krockkuddarna från att lösa ut.
Totalt är det 850 000 bilar av modellen Audi A4 som återkallas på global nivå. Enligt nyhetsbyrån Reuters finns merparten av bilarna Kina där 250 000 A4:or måste åtgärdas, i Tyskland är det 150 000 bilar som påverkas och i USA ska antalet bilar vara 102 000.
Enligt Audi finns 13 000 av de berörda bilarna med säkerhetsbristen i Sverige . Felet kan lösas med en mjukvaruuppdatering som tar cirka 20 minuter.
Källa: Reuters
Diskutera: Har du varit med om en olycka när krockkudden löst ut?
Totalt är det 850 000 bilar av modellen Audi A4 som återkallas på global nivå. Enligt nyhetsbyrån Reuters finns merparten av bilarna Kina där 250 000 A4:or måste åtgärdas, i Tyskland är det 150 000 bilar som påverkas och i USA ska antalet bilar vara 102 000.
Enligt Audi finns 13 000 av de berörda bilarna med säkerhetsbristen i Sverige . Felet kan lösas med en mjukvaruuppdatering som tar cirka 20 minuter.
Källa: Reuters
Diskutera: Har du varit med om en olycka när krockkudden löst ut?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då är vi ganska nära Windows syndromet: blåvit skärm och allt står still. Starta om. Och man vet aldrig med säkerhet hur länge datorn (bilen) funkar eller vilka delar som i det dolda inte funkar... men efter att ha krockat och krockkudden inte löst ut är detta ´mindre roligt´.
Observera "KAN" hindra krockkudden från att lösa ut.
Alla system har buggar, och fördelen med dagens bilar är att vi kan uppdatera system ganska enkelt och komma tillrätta med buggarna.
Vad gjorde man förr när det fanns en bugg i ett system som var isolerat och inte kunde uppdateras ?? Jo man fick byta hela enheten. Det vill säga OM nu buggen någonsin upptäcktes eller tillverkaren erkände att den existerade (billigare att korrigera en bugg i en programvara än att b yta ut komponenter).
Kul för ägarna som nu vet om att deras krockkuddar kanske inte löser ut, sånt här vill man ju ha fixat omgående.
Det behövs CTRL-ALT-Delete knappar eller en "reset" knapp på instrumentpanelen i nya bilar så att man slipper ett dyrt verkstadsbesök för att återställa efter att en bugg uppenbarat sig.
Gör en " norsk reset " med batteripolen bara.
Aha, det var därför som ÅF ringde mig i förrgår. Bra att veta.
@Hacken
Har jag missat något? Kostar denna uppdatering pengar?
Och det är väl inte frågan om en återställning här, utan en uppdatering av programvaran som korrigerar ett eller flera fel.
Att sedan jämföra med windows är nästan lite elakt. BOD tillhör ovanligheterna idag om man kör på bra hårdvara och certifierade drivrutiner.
@Simon_D
Jag kan hålla med dig i stort, men hoppas ändå att bilindustrin tar lite mer ansvar än tex tillverkare av datorer.
Support och uppdateringar i den mån det behövs måste ju kunna erbjudas sålänge bilen "lever".
Kanske är något för tidningar och journalister att gräva lite i "Support på bilens mjukvara" och hur lång tid varje tillverkare lovar att korrigera buggar i bilens system.
Biltillverkare prioriterar bara det de tror att de kan sälja bilar på, om detta inte är en prioriterad egenskap som kan avgöra ett bilköp kommer få biltillverkare att bry sig om att lägga kostnader på att ta fram kvalitet här.
Det är vanligen avsaknad av B-stolpe, kul växellåda och stort bagage som brukar fälla avgörandet – inte kvalitet.
Bilköpare verkar på något naivt sätt tro att det ska de få utan att behöva fråga efter det.
Men så utopiskt fungerar inte samhället.
En, tycker jag, intressant aspekt av den här typen av fel är att de inte kommer att ligga modellen eller ens bilmärket till last. Felet, som funnits under flera år, kommer inte att redovisas som ett fel eftersom det inte upptäckts vid t ex en besiktning. Så i felstatistiken för exempelvis 2012 och 2013 kommer det inte att anges att bilen (kanske) hade ett allvarligt fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.