Nya Audi A3 kommer till sommaren.
Nya motorer och autobroms som standard. Som tillval blir bilen delvis självkörande.
Utseendemässigt har det inte hänt så mycket med nya Audi A3, även om grill och strålkastare har fått ny design. På insidan finns en ny, tre-ekrad ratt och uppdaterat infotainmentsystem. Med Virtual Cockpit visas körinformationen på en display bakom ratten.
Autobromsen Pre Sense City ingår i standardutrustningen. Som tillval kan man dessutom välja funktioner som med vissa begränsningar gör bilen självkörande i hastigheter på i upp till 65 kilometer i timmen. Andra assistanssystem är Emergency Assist där bilen automatiskt stannar om föraren tappar medvetandet och ett system som varnar för korsande trafik bakom bilen när man backar.
För första gången finns en trecylindrig motor i A3. Den heter 1,0 TFSI och levererar 110 hästkrafter. En annan nyhet är den nyutvecklade 2,0 TFSI på 190 hästkrafter. En sjuväxlad dubbelkopplingslåda ersätter den tidigare sexväxlade.
Förutom laddhybriden och supermiljöbilen A3 Sportback e-tron och gasdrivna A3 Sportback g-tron finns det sex olika motoralternativ till nya A3 med effekt från 110 till 190 hästkrafter, såväl diesel- som bensindrivna.
Nya Audi A3 börjar säljas i maj och priset börjar på 232 500 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?
Autobromsen Pre Sense City ingår i standardutrustningen. Som tillval kan man dessutom välja funktioner som med vissa begränsningar gör bilen självkörande i hastigheter på i upp till 65 kilometer i timmen. Andra assistanssystem är Emergency Assist där bilen automatiskt stannar om föraren tappar medvetandet och ett system som varnar för korsande trafik bakom bilen när man backar.
För första gången finns en trecylindrig motor i A3. Den heter 1,0 TFSI och levererar 110 hästkrafter. En annan nyhet är den nyutvecklade 2,0 TFSI på 190 hästkrafter. En sjuväxlad dubbelkopplingslåda ersätter den tidigare sexväxlade.
Förutom laddhybriden och supermiljöbilen A3 Sportback e-tron och gasdrivna A3 Sportback g-tron finns det sex olika motoralternativ till nya A3 med effekt från 110 till 190 hästkrafter, såväl diesel- som bensindrivna.
Nya Audi A3 börjar säljas i maj och priset börjar på 232 500 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vill ha men då i sedanutförande. Men för dyr, 232 500 kronor för en trecylindrig "naken" bil nej tack !
Intressant, undrar om dessa kommer säljas som modellår 2017 då?
Kanske bra läge att göra en deal på de 2016 som står i hallarna även om det inte är så stor skillnad.
Det uppdaterade infotainmentsystemet från Audi TT som tillval, läckert. :-)
A3 sedan ..En pärla!
A3 Sedan är dock väldigt coupé-lik i linjerna. Annars håller jag med om sedaner generellt.
Vi vill ha elektroniskt bling-bling, men riktiga män vill ha runda rattar.
Varför i h-e har man den fåniga platta underdelen?
Antifeministen, detta kanske är bilen för dig?
http://www.vibilagare.se/klassiker/klassiska-bilar-tford-28941
Inget onödigt "bling-bling"...inte ens blinkers tror jag...jag vet inte vad du anser är "bling-bling", kanske du kan redogöra det så vi kan förstå din ståndpunkt.
I Japan har de bilar med TV i instrumentbrädan, där tycker jag kanske gränsen för onödigheter går...dessutom är det nog lite störande för föraren då man måste hålla koll på vägen också samtidigt och kanske frestas att se lite för mycket TV.
Hej M3! Och varför är hatchback är bäst, är det för att bakrutan blir smutsig efter 100 meter ? :)
Sluta gnäll på ratten. Jag tycker den är mer funktionell än en traktorratt.
Den platta delen underdelen på ratten är för att styrka sportigheten på bilen och inget annat. Det vet väl att alla att sportiga bilar skall ha en platt underdel på ratten. det är väl så också att bilen går lite fortare p.g.a. detta?
Helt riktigt Hacken, det är för att idioter tror att det går fortare. Någon hjälp när man tar sig i och ur är det inte, plattan befinner sig sällan neråt när man ska krypa ur.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.