Det kallas för ett Metroprojekt, en bil för staden. Audi A1 är en liten, kompakt bil med tre dörrar. Bilens form tillsammans med materialvalet gör den något mer diskret än Audis större modeller. Det mest spännande syns, som vanligt, inte.
Den nya citybilen, A1, utrustas med en 1,4 liters TSFI-motor på 150 hk och en S-tronic växellåda med dubbla kopplingar.
Kanske inte så mycket att förvånas över, men i aktern av A1 sitter det nya, en elektrisk motor på 41 hk som utvecklar ett vridmoment på 200 Nm. El-motorn sitter på bakaxeln, vilket ger den en effektiv möjlighet att ta vara på den energi som uppstår när bilen bromsas.
A1 ska även förses med plug in-möjlighet så att bilens litium/jon-batteri kan laddas hemma från vägguttaget. Aktionsradien för ren eldrift ligger på 100 km. Start- och stopp-teknologin tillsammans med regenereringen av bromsenergin ska sänka bilens bränsleförbukning med 15 procent.
Kanske inte så mycket att förvånas över, men i aktern av A1 sitter det nya, en elektrisk motor på 41 hk som utvecklar ett vridmoment på 200 Nm. El-motorn sitter på bakaxeln, vilket ger den en effektiv möjlighet att ta vara på den energi som uppstår när bilen bromsas.
A1 ska även förses med plug in-möjlighet så att bilens litium/jon-batteri kan laddas hemma från vägguttaget. Aktionsradien för ren eldrift ligger på 100 km. Start- och stopp-teknologin tillsammans med regenereringen av bromsenergin ska sänka bilens bränsleförbukning med 15 procent.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar lite överdrivet med 150 hk och TSFI om tanken är att visa vettig miljöbil. Men äntligen verkar det börja hända nått och lekstugan börjar fä lite struktur. Man borde dra ner oljeproduduktionen med 20-30 procent, då skulle det äntligen bli fart på utvecklingen av miljöriktiga transporter av gods och människor.
15%! Inte mer....? När ska biltillverkarna ge upp sian hästkraftstinna, soppaslukande monster? Väx upp!
www.hymotion.com tillverkar extra batterier till hybridbilar för att få dessa "plug-in" anpassade. Ford Escape och Mazda Tribute säljs sedan några år tillbaka i USA som hybrider och priset ligger kring 25ooo dollar. Extra batteri 10000 dollar. 35000 dollar för en suv som går att köra 80 km på endast el. Antar att priset inte är detsamma om man tar in den till Sverige men jag skulle inte tveka en sekund på att köpa en sådan om jag fick den för 230000kr. Driftkostnaden torde gå ner till 1/10 del av vad jag har i dag på min "vanliga" escape och miljövinsten torde vara runt 90%.
Och de ska försöka säljas som en bra hybridbil när man kan köpa en prius med en elmotor på det dubbla vridet och en soppamotor på halva effekten. Det är en miljöbil, gubbar!
Vad är detta för trams? 150 hk i en liten minibil som det från början är tänkt att vara en "miljöbil! Visserligen är det positivt att bygga små elbilar med räckvidd till och från arbetet etc, men vem behöver 150 hk? När batteriet tar slut så räcker det gott och väl att ha en liten pluttmotor för att kunna "halta hem". Oavsett vilket, jag köper den så fort jag har råd, detta är ändå bland det bästa jag läst om.
Men vist går det framåt! År 1997 kunde bilen i länken här under bara gå 19 mil på en uppladdning av NMHI batterierna samma typ som i priusen! Bilen vägde 1400kg med batterier,och gick i 120 kmt.Värmepump för kyla och värme för förare och passagerare.Samma typ av växelåda,steglös som Priusen.
http://www.youtube.com/watch?v=gMah0GuQvfY
Albin köp dig du din prius om du nöjer dig med en sådan bil. En audi är en märkes/status bil inte nån pensionärs prius...
Jättesnygg grill,är det Volvo 164 som har varit förebild?Se länken!
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.armyvehicles.dk/images/volvo164_1.jpg&imgrefurl=http://www.armyvehicles.dk/volvo164.htm&h=300&w=428&sz=111&hl=sv&start=159&um=1&tbnid=aQA5LhQ2F15SRM:&tbnh=88&tbnw=126&prev=/images%3Fq%3Dvolvo%26start%3D144%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:sv:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLR%26sa%3DN
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.