Nästa artikel
Audi A1 Clubsport Quattro – råstyrka
Nyheter

Audi A1 Clubsport Quattro – råstyrka

Publicerad 1 juni 2011 (uppdaterad 1 juni 2011)
Audi presenterar nu en dräparvariant av minstingen i modellprogrammet. Här är A1 Clubsport Quattro, med 503 hästkrafter.

Varje sommar träffas VW-gruppentusiaster vid österrikiska Wörthersee. Tusentals Audi-, Skoda-, Seat-, och VW-ägare sluter upp till bilträffen. På senare år har tillverkarna tagit träffen på stort allvar, här får man rejäl uppmärksamhet om en konceptbil visas. I år har Audi med sig A1 Clubsport quattro. Träffen pågår mellan 1 och 4 juni.

Motorn har hämtats från TT RS och RS3, det är alltså den raka femcylindriga motorn på 2,5 liter. Men effekt har höjts från 340 till 503 hästkrafter och vridmomentet är rejäla 660 newtonmeter.

Ny turboladdare, ny intercooler och nytt avgassystem ingår i uppdateringspaketet. Notera också att avgasröret mynnar ut på sidan, precis framför bakhjulet. Ett arv från A4 DTM.

Bilen har genomgått en rejäl bantningskurs och väger in på 1 390 kilo. Det gör att sprinten till 100 km/tim går på 3,7 sekunder, och efter bara 10,9 sekunder nås 200 km/tim. Kraften når de fyra hjulen via den sexväxlade manuella lådan som finns i TT RS och RS3. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim.

Det finns gott om läckra detaljer. Bilen är målad i en matt vit färg som heter Glacier White. Detta matchar taket som utfört i kolfiber, inget foliering här alltså. Takstolparna är dock lackerade i svart. Notera också den aggressiva fronten med nya luftintag, som följs av luftutsläpp på motorhuven. Karossen är breddad 60 millimeter jämfört med vanliga A1.

Även insidan är hårt upprensad. Här hittar vi skalstolarna från R8 GT, som förövrigt även fått släppa till backspeglarna.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 clubsport quattro?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-09 23:33
Geno Diantus (ej verifierad)

Den ser ju inte direkt dyr ut med sina stora, tunna plastpartier, hela fronten är fasen av plastnät och dylikt.

Kanske en trevlig bugetracer?

Nä, hellre en gammal Saab 99 Turbo än denna Audi. Att växellådorna i samtliga Saabar rasar ännu fortare så fort man kör lite sportigare än en gammal gubbe skiter jag i.

Egenheter är charmigt!
Länge leve Saab!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.