Samarbetet mellan det omaka paret Aston Martin och Toyota blir verklighet.
Från 2011 ska Toyota leverera modellen iQ till Aston Martins fabrik i brittiska Gaydon där minibilen Cygnet ska färdigställas.
Med Toyota iQ som grund blir längden endast tre meter. Aldrig tidigare har en Aston Martin varit så kort.
”Inga kompromisser”
Syftet med bilen är tudelat. Dels måste Aston Martin ta fram en snål modell för att klara skärpta utsläppskrav som införs 2012, dels vill man erbjuda en minibil som inte kompromissar med komfort och lyx.
Tidigare har Aston Martin Cygnet visats som koncept men nu presenteras den produktionsfärdiga bilen.
Karossen känns igen från Toyota iQ men grillen har förstorats och kupén är mer praktfull.
Än så länge finns inga tekniska detaljer eller prisuppgifter, räkna dock med ett rejält saltat pris jämfört med Toyota iQ.
Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin Cygnet?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad kan den tänkas kosta? IQ ligger väl runt 150 000 kronor. Kanske 250 000? Ganska överkomligt för att köra med ett Aston Martin-emblem i nosen.
Bygg Saab 96 som den var på 1960 talet! En mycket säker och lätt bil.
Med 2-taktsmotorn i mer trimmat utförande och oljepump som vanliga bilar,motorn väger bara 20 kg.! Med Weberförgasare så blir den avgasren.Kolet i koldioxiden av växterna så blir det 2 syremolekyler fria för oss. Noxinet i dieseln är mycket farligt! En molekyl noxin binder 600 syre molekyler! Ger stora andningsproblem! Dessutom med rätt krackning fås 6 liter bensin av 1 liter diesel!
När jag satte på dubbla Webrar på min gamla 140:a så blev den (med rätt synkning) både starkare och snålare - men det var då det.
Tvåtaktare har ett problem - överlappningen. Den går att optimera med reed-ventiler och insprutning. Slidmatning gör det hela ännu bättre.
En tvåtaktare kan förvisso få hög toppeffekt, men har tyvärr ett väldigt smalt effektregister.
Funderar vidare: Kanske kan man öka verkningsgraden med digitalt styrda ventiler i kombination med en överladdad högtrycksförkammare (i stället för via vevhuset), men det är svårt att få upp verkningsgraden. En CVT-låda kan väl också hjälpa till att hålla motorn på bästa varvtal.
Att tro att en Weber-förgasare skulle ha någonting att hämta jämfört med dagens teknik är bara nostalgi.
Vad menar Ragnar och Roy? vad har era inlägg över huvud taget med Aston Martin att göra??
Ba fråga, smack!
Jag kommenterade endast Ragnars inlägg. Antar att han menar att en återupplivad Saab 96 vore väl så intressant som denna upplyxade Toyota. Men han kan säkert svara själv.
-
Visst är Toyotan lyxig men är lik förbannat en liten trång pyttebil. Om de inte rått på vägbullret så ser jag inget alls som motiverar den.
Har denna bil något samband med ett utvecklat IQ?
Mycket klantigt agerande av ledningen för Aston Martin.Snacka
om att förstöra ett varumärke-Våra dyra och exklusiva bilar är inte
bättre än att vi låter någon annan massproducerande biltillverkare
exempelvis Toyota göra våra bilar.Bara en idiot skulle betala mer för att åka omkring med en Toyota med Aston Martin emblem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.