Nästa artikel
Årets tjänstebil 2012: Hyundai i40
Nyheter

Årets tjänstebil 2012: Hyundai i40

Publicerad 25 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Säljarnas Riksförbund har korat årets tjänstebil 2012. Vinnare är Hyundai i40 med motiveringen: modern design och bra utrymmen.

Fackförbundet Säljarnas har låtit säljare provköra och utse en favorit bland fem populära tjänstebilar. Bilarna som deltog vara alla dieseldrivna och miljöbilsklassade kombimodeller i prisspannet 230 000-300 000 kronor.

I konkurrens med kvartetten Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Volvo V60 och Toyota Avensis valdes Hyundai i40 till vinnare. I motiveringen skriver juryn:

”Valet av årets tjänstebil inger en modern design som talar direkt till känslorna. Formskönt yttre och en innovativ förarmiljö i kombination med frikostiga förvaringsutrymmen och ett stort och funktionellt bagageutrymme.”

Juryn lyfter också fram bilens rygga körkänsla, femåriga nybilsgaranti, backkamera i backspegeln samt ratten och baksätet som båda är eluppvärmda.

Läs också:
Biltest: Hyundai i40, Volvo V70

Diskutera: Vad tycker du om valet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-25 12:36
Roy J

Ja, de framhåller ju onekligen flera viktiga argument.
Vilka har du, mikylainen?

#2 • Uppdaterat: 2012-10-25 12:58
N-iklas

Då får man ju passa på att trampa in objuden i kalaset och pocka på att få royaltys, för utan Opel hade denna bil aldrig existerat.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-25 13:03
Peter i Sydney

N-iklas, vad har Opel med saken att göra? Hyundai utvecklar sina egna bilar nu för tiden vaf jag förstår.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-25 13:11
KaptenOberkommando

Och jag fyller då på med en fråga till Fackförbundet Säljarnas: Missade ni merförbrukningen på 44 procent? Nu låg den kanske över angiven förbrukning även hos de andra bilarna, men ändå.

Dessutom är ju detta en mindre ölfil till Volvo, som ju har svårt med positioneringen på marknaden. Vissa här i spalterna lovordar Volvo som någon sorts "storhet", men uppenbarligen har "marknaden" - alltså vanligt folk - en annan åsikt.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-25 19:05
Jalle J

Otroligt konstigt val
Hyundai 140
är ju en bil som bara privatpersoner köper
Antalet som går som tjänstebilar är minimalt
och va sjutton är Säljarnas Riksförbund har aldrig ens hört talas om
Verkar ju knappast ha någon kunskap om bilar

#6 • Uppdaterat: 2012-10-25 20:33
Conta4

Ni verkar ha missat tåget grabbar. På 70-talet när ni var verksamma hade Hyundai ganska tråkiga bilar. Idag är det bra kvalitet, sköna bilar och bra förmånsvärden. Value for money tycker många företag och tjänstebilägare. Den är poppis bland långkörande säljare.
Ni kanske har missat att tjänstebilägare ofta kör långt med sina bilar, så syftet är inte att de ska stå på garageuppfarten och imponera på polarna och grannarna. De har alltså helt andra skäl än vad ni har när de väljer bil. :-)

#7 • Uppdaterat: 2012-10-25 21:38
Hackenbush

Årets tjänstebil? Jag vet inte enda som har en sådan som tjänstebil.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-25 22:27
Peugeote-Pär

Undrar vad Hyundai fått betala för att vinna denna titel?

#9 • Uppdaterat: 2012-10-27 09:49
Peter i Sydney

Hyundai i40 verkar vara en mycket trevlig och modern bil. Jag har aldrig kört någon men jag satt i både sedan och kombi modellerna på Sydney Motor Show för en vecka sedan. Dock tycker jag att både Hyundai i45 och KIA Optima är betydlgt snyggare men dessa finns inte som kombi. Om man kunde få en i45 som kombi med Peugeot inredning skulle det i mitt tycke vara perfekta bilen! I dagsläget är förra generationen Nissan Elgrand min favoritbil. När jag går i pension skall jag köpa en i silvermetallic och vit skinklädsel.

#a • Uppdaterat: 2012-10-27 18:04
rac

Kloka människor dom där säljarna!! Inte lika fåfänga som många andra verkar vara. Men å andra sidan var det ju inte några speciellt märkvärdiga bilar dom jämförde mot. Kanske dags för Europeisk bilindustri att vakna till. Verkar bara gå bra för dom som kan leva på sitt så kallade premium.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.