Nästa artikel
Årets testbil 2022: Cupra Born kör om alla andra
Nyheter

Årets testbil 2022: Cupra Born kör om alla andra

Publicerad 31 december 2022
Den spansktyska elbilen Cupra Born kör om konkurrenterna och utses till Årets testbil av Vi Bilägare.

Årets testbil utses genom att rangordna bilarna från plats ett till 48 (antal testade bilar 2022) enligt våra egna testdata i åtta kategorier. Bilen med bäst snittplacering blir segrare. Inga siffror från tillverkarna ligger bakom utmärkelsen.

Kategorierna är förbrukning, bromssträcka, ljusens räckvidd, milkostnad, antal läskbackar i bagaget, acceleration 0–100 km/tim samt rostbetyg. 

Att bygga en bra bil är egentligen inte svårt. Att bygga en bra bil till ett rimligt pris är däremot inte det lättaste. Därför räknas milkostnaden dubbelt för att premiera bilar som erbjuder goda egenskaper och samtidigt tar hänsyn till plånboken.

I år blev det en tydlig vinnare. Cupra Born höll ett högt snitt med framför allt bra ljus och god totalekonomi. Med hög miljöbonus under året, som gav låga ägandekostnader, blev det idel elbilar i topp detta år. I botten kom dyra och trånga sportbilar ihop med dyra, trånga och små crossoverbilar.

»Ett sätt att utmana sina föreställningar är att läsa det finstilta.«

Panta rei – allt flyter. Som den gamle greken Herakleitos konstaterade är världen en föränderlig plats. I bilvärlden stämmer detta bättre än någonsin. År 2022 blev helt annorlunda än 2021, mycket på grund av upphörandet av miljöbonusen, men också Kinas intåg.

Summeringen av teståret ger många olika inblickar. Exempelvis granskade vi lika många bensinbilar som elbilar, tolv av varje, och bara tre tankades med diesel. Totalt lastades det in 1 788 drickabackar i bilarna och bara tio modeller hade strålkastarspolning.

Det märke som testades mest var Kia, för andra året i rad. För första gången testade vi också en bil från MG samt Lynk & Co. Faktum är att vi hann med att testa inte mindre än tre olika MG-modeller. En av dem kammade dessutom hem en seger.

Allt är inte som man tror. Fördomar är till för att utmanas. Ett sätt att utmana  sina föreställningar är att läsa det finstilta. Under 2022 presenterade vi spaltmeter av fakta i Vi Bilägare. En stor del viktig konsumentupplysning, en del kul kuriosa. 

En grå Opel med alldagligt suv-utseende var bland de snabbaste vi accelerationstestade 0–100 km/tim. Tiden 5,4 sekunder knäppte till och med Ford Mustang Mach 1 på näsan. Vidare hade en påkostad BMW en av årets allra längsta stoppsträckor. Bara två japanska budgetbilar (Mazda 2 och Toyota Aygo X) hade sämre bromsprestanda än BMW 530e xDrive Touring. ”Tacka” de rullmotståndsoptimerade däcken, framtagna efter BMW:s önskemål, för det.

På det temat: när vi granskade sommardäck stannade testets allra dyraste däck, Michelins miljöoptimerade e-Primacy, lika dåligt på våt asfalt som ett kinesiskt budgetdäck.

Hade vi bara rangordnat bilarna efter strålkastarprestanda och rostskydd – två klassiska ”ViB-ronder” – skulle 2022 års testvinnare hetat Porsche 911. Men adderar vi ytterligare fem testmoment blir segraren en annan, en modell med just ett nytt varumärke i fronten: den spansktyska elbilen Cupra Born.

Allra sist i rankningen kommer Jaguar F-Type. Men den är härlig ändå.

Vad har hänt på 15 år?

Större, snabbare och snålare. Bilutvecklingen går raskt framåt när vi jämför snittbilen 2022 med motsvarande från 2007. Notera överförbrukning och ljusbredd. 

2022 2007 Skillnad
Längd, cm 444 435 +2 %
Bredd, cm 184 175 +5 %
Vikt, kg 1 763 1 364 +29 %
Antal cylindrar 4,0 4,1 -2 %
Motorvolym, cm3 1 838 1 780 +3 %
Effekt, hk 229 133 +72 %
Vridmoment, Nm 297 195 +52 %
Testförbruk., l/100 km 6,4 7,8 -18 %
Dekl. förbr., l/100 km 6,4 7,3 -12 %
Överförbrukning, % 0,0 7,0 -100 %
Rostbetyg 1–5 3,0 3,0 0 %
Halvljus, längd m 104 72 +44 %
Halvljus, bredd m 26 14 +86 %
Helljus, längd m 202 183 +10 %
Helljus, bredd m 23 14 +64 %
Milkostnad, kr 48,89 35,81 +37 %
Tidigare vinnare av årets testbil
  • 2016 Opel Astra 1,4T ST
  • 2017 Mercedes E 220d Kombi
  • 2018 Skoda Karoq 1,0 TSI
  • 2019 Kia e-Niro
  • 2020 VW Passat SC GTE
  • 2021 Seat Arona 1,0 TSI
Årets testbil 2022

Siffran visar snittplacering av 48 testbilar i åtta mätkategorier. 

  • 1. Cupra Born E-Boost 58 kWh: 12,9
  • 2. Audi Q4 e-tron SB 50 Quattro: 15,1
  • 3. Volkswagen ID.3 Pro 58 kWh: 15,9
  • 4. Volvo C40 Recharge Twin Motor: 16,6
  • 5. Kia Niro EV: 17,1
  • ...
  • 44. Toyota Yaris Cross 1,5 HSD AWD: 29,3 
  • 45. Citroën C5 X PHEV: 29,9
  • 46. Honda HR-V 1,5 E:HEV: 31,1
  • 47. Ford Mustang V8 Mach 1: 31,5
  • 48. Jaguar F-Type P450 Cabriolet: 32,1

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (19)

  • 2 januari 2023 Vikten har ökat med närmare…
  • 2 januari 2023 Jag blev rätt besviken på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.