Att insynsskyddet följer med uppåt när man öppnar bakluckan är en smart finess på Volvo V90.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befann sig på premiären av V90 där han fick chansen att syna kombin i sömmarna. Dessutom fick han veta vad den kommer att kosta.
Vad är första intrycket, Fredrik?
– Att det är en bil som ser väldigt lång och stor ut! Den är hela 493,5 centimeter lång. 15 centimeter längre än V70.
Vad säger du om det sluttande bakpartiet?
– Taket sluttar 25 grader för att vara exakt. Det ger bilen en mer elegant framtoning, men visst innebär det också lite sämre lastutrymme. V90 lastar 15 liter mindre än V70.
Finns några smarta kombifinesser?
– En smart grej, som är nytt för Volvo, är att insynsskyddet följer med uppåt när man öppnar bakluckan. Att lastgolvet är fyra centimeter lägre än tidigare gör det också lättare att lasta.
Hur är interiören?
– Från C-stolpen och framåt är det ju samma bil som nya S90. De flesta funktionerna styrs via pekskärmen i mitten på instrumentbrädan. Materialen känns påkostade. Frågan är om det blir samma fina känsla i instegsversionerna.
Och baksätet?
– Jag har bara provsuttit en liten stund men det kändes rymligt och bekvämt, men kardantunneln såg lite högre och klumpigare ut än tidigare.
Några säkerhetsnyheter?
– Inte specifikt för den här modellen, men Volvo har ju infört många nya säkerhetssystem i nya XC90 och S90 och de finns tillgängliga också till V90. Bland annat autobroms som kan upptäcka större djur och bromsa automatiskt.
Vad betyder bilen för Volvo?
– Ur ett svenskt perspektiv är det ju årets största bilnyhet. V70 har varit den mest sålda bilen år efter år efter år och nu blir det spännande att se om V90 kommer sälja lika bra. Men det är ju framför allt en bil för norra Europa. Det är oklart om modellen kommer att säljas i USA och Kina.
Vad kommer den att kosta?
– Den kanske viktigaste frågan. Från 339 000 kronor för dieselversionen D4, 190 hästar, framhjulsdrift, manuell låda och utrustningsnivån Kinetic. Betydligt dyrare jämfört med V70 men Volvo menar att det ingår mer utrustning. Mer om det i nästa nummer av papperstidningen.
Blir det Sveriges mest sålda bil?
– Det återstår väl att se men jag skulle inte bli förvånad. Särskilt eftersom Volvo kommer att ha en tjänstebilsversion som kvalar in på 7,5 basbelopp. Det är livsviktigt.
När börjar den tillverkas och levereras?
– Vecka 24 börjar produktionen i Torslanda, några veckor efter S90. Det borde betyda att leveranserna drar igång någon gång efter semestern.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 8 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
– Att det är en bil som ser väldigt lång och stor ut! Den är hela 493,5 centimeter lång. 15 centimeter längre än V70.
Vad säger du om det sluttande bakpartiet?
– Taket sluttar 25 grader för att vara exakt. Det ger bilen en mer elegant framtoning, men visst innebär det också lite sämre lastutrymme. V90 lastar 15 liter mindre än V70.
Finns några smarta kombifinesser?
– En smart grej, som är nytt för Volvo, är att insynsskyddet följer med uppåt när man öppnar bakluckan. Att lastgolvet är fyra centimeter lägre än tidigare gör det också lättare att lasta.
Hur är interiören?
– Från C-stolpen och framåt är det ju samma bil som nya S90. De flesta funktionerna styrs via pekskärmen i mitten på instrumentbrädan. Materialen känns påkostade. Frågan är om det blir samma fina känsla i instegsversionerna.
Och baksätet?
– Jag har bara provsuttit en liten stund men det kändes rymligt och bekvämt, men kardantunneln såg lite högre och klumpigare ut än tidigare.
Några säkerhetsnyheter?
– Inte specifikt för den här modellen, men Volvo har ju infört många nya säkerhetssystem i nya XC90 och S90 och de finns tillgängliga också till V90. Bland annat autobroms som kan upptäcka större djur och bromsa automatiskt.
Vad betyder bilen för Volvo?
– Ur ett svenskt perspektiv är det ju årets största bilnyhet. V70 har varit den mest sålda bilen år efter år efter år och nu blir det spännande att se om V90 kommer sälja lika bra. Men det är ju framför allt en bil för norra Europa. Det är oklart om modellen kommer att säljas i USA och Kina.
Vad kommer den att kosta?
– Den kanske viktigaste frågan. Från 339 000 kronor för dieselversionen D4, 190 hästar, framhjulsdrift, manuell låda och utrustningsnivån Kinetic. Betydligt dyrare jämfört med V70 men Volvo menar att det ingår mer utrustning. Mer om det i nästa nummer av papperstidningen.
Blir det Sveriges mest sålda bil?
– Det återstår väl att se men jag skulle inte bli förvånad. Särskilt eftersom Volvo kommer att ha en tjänstebilsversion som kvalar in på 7,5 basbelopp. Det är livsviktigt.
När börjar den tillverkas och levereras?
– Vecka 24 börjar produktionen i Torslanda, några veckor efter S90. Det borde betyda att leveranserna drar igång någon gång efter semestern.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 8 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Från 339 000 kronor knappast en folk bil , nä volvos svensson tid är över o nu vill dom in i premium träsket där alla vil skvalpa.. ja jösses
Överdriver man inte lite om man kallar detta för årets största bilnyhet?
När kommer vi att få se en ersättare till dagens V60 med en design liknande denna nya V90 ? Varför glömde man bort att ersätta V50 som var en bil som passade många familjer i detta land ? Nya V90 kommer knappast att passa vanliga barnfamiljer.
Hoppas v60 får samma design så är jag intresserad
en stor "bas volvo" har alltid kostat en årslön för en metallare
Den ser fin och rymlig ut i kupén. En stor miss i mitt tycke är bakluckan som sluttar likt de flesta nyare bilar, vilket innebär att lastutrymmet förminskas drastiskt. Bilen hade varit mer praktiskt och snyggare om den behållit mer av V70:s utformning på bakdelen.
Haha "Årets största bilnyhet". Det är inte första april än.
Rubriken är satt inom citationstecken för säkerhets skull. Kanske dåligt dold ironi...
Stor del av de nyproducerade herrgårdsvagnarna har Citroens stuk på bakdelen, det ser inte ut som något överdrivet iögonfallande attribut.
Står bilen utomhus eller stannar till vid korsningar när det är oväder, så beckar bakrutan igen på ett ögonblick så förhoppningsvis är bakre vindrutemotorn överdimensionerad, så att den klarar påfrestningarna och elavfrostningen fungerar klanderfritt.
Så stor nyhet vet jag inte om det är, det har ju tjatats om den sen i höstas. Volvo vill ju att det är hög säkerhet som signum för bilen och då förstår jag inte varför dom har pekskärm till informationssystemet. Det blir ju bara ytterligare en orsak att ta bort blicken från vägen. Förhoppningsvis finns det röststyrning (fungerande) som alternativ. Sen undrar jag över vad polisen skall välja, när laståsnan V70 försvinner. Blir det S. Outback? Med 6:an i. (Ursäkta om jag svär i kyrkan). Tycker fortfarande att den ser ut som en Ford Mondeo framtill.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.