Nästa artikel
Är Mitsubishi GR-HEV och CA-MiEV framtidens miljöbilar?
Nyheter

Är Mitsubishi GR-HEV och CA-MiEV framtidens miljöbilar?

Publicerad 22 februari 2013 (uppdaterad 25 februari 2013)
Mitsubishi tar med sig två konceptbilar, som båda visar hur framtidens miljöbilar kan utformas, till bilsalongen i Genève.

Många, om inte alla, biltillverkare gnuggar hela tiden geniknölarna för att försöka komma på hur man bäst bygger miljöbilar i framtiden. Mitsubishi tar med sig sin tolkning till bilsalongen i Genève i början av mars för att visa upp den i form av de båda konceptbilarna GR-HEV och CA-MiEV.

Mitsubishi är fortfarande väldigt hemlighetsfulla kring koncepten och mer information är därför att vänta när de avtäcks på mässgolvet den 5 mars. Man har dock valt att ge en försmak i form av lite knapphänt fakta och två minst sagt otydliga bilder.

Mitsubishi GR-HEV (se bilden ovan) är närmare bestämt att betrakta som en designstudie som utforskar hur framtidens pickup kan tänkas se ut. Den har en ny hybridteknik som består av en dieselmotor och en motor, och som enligt Mitsubishi ska lämpa sig extra väl för pickuper, som ofta körs tungt lastade. Mitsubishis tanke är att GR-HEV ska vara klassledande med utsläpp på 149 gram per kilometer, trots konstant fyrhjulsdrift.

CA-MiEV (se bilden till höger) är å andra sidan en studie över hur helt eldrivna modeller ska utformas i framtiden. Mitsubishi hoppas att bilen ska få en räckvidd på 30 mil, främst tack vare modern batteriteknik, bättre drivlina, viktreducering och avancerade aerodynamiska egenskaper. Även trådlös laddning står på agendan.

Självfallet är varken Mitsubishi GR-HEV eller CA-MiEV planerad för produktion. Mitsubishis förhoppning är dock att en del av teknikidéerna som demonstreras ska kunna appliceras i andra modeller i framtiden.

Diskutera:Vad tycker du om Mitsubishi GR-HEV och CA-MiEV?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:04
Hackenbush

Inte lätt att säga något om dessa, man ser ju i stort sett ingenting.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-22 17:32
Gunnar Lindberg

Hybrider har ingen framtid. De är enbart ett mellanspel. Två drivsystem gör dem onödigt dyra och komplicerade. Om inget helt nytt dyker upp så är framtiden rena elbilar med batterkapacitet för femtio mil och snabbladdning, alternativt trådlös laddning från vägen under körning.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-22 21:02
Birger Karlsson

Volvos hybrid är framtiden. Vilken bil något att önska sig.

#4 • Uppdaterat: 2013-02-23 09:43
sackese

Bränsleceller är ett intressant alternativ. Där har man dagens snabbhet, man "tankar" relativt snabbt, och verkningsgraden är mycket hög jämfört med förbränningsmotor.

Problemet som jag ser med dessa är att för att skaffa tillräckliga mängder väte (om det är väte som skall vara bränslet) för att driva motsvarande dagens population av fordon så krävs det enorma spjälkningsanläggningar där väte skiljs från syret, och som kräver väldigt mycket energi.

Kanske batteridrift kombinerat med ovan system är en väg att gå?

#5 • Uppdaterat: 2013-02-23 10:50
saabnisse

Ja en kombination av bränsleceller och batterier är nog inte så dumt.
Men det är väldiga nackdelar med vätgas som drivmedel, men det finns ju möjlighet att med en reformer använda andra bräslen t.ex. biogas, naturgas eller metanol.
Det kommer nog ändå att dröja ett eller ett par decennier till och under tiden fåt vi nog ha kvar de konventionella bilarna.
Hybridbilar kommer nog mer och mer och för de alltför rika blir säkert rena elbilar ett alternativ (så som det också var för hundra år sedan).

#6 • Uppdaterat: 2013-02-23 12:45
satanspappa

Tror att hybrid light kan vara nåt typ F1- kers
Ett litet/lätt batteri som ladas vid inbromsning och som hjälper till vid nästa acceleration.
Verkar onödigt att släppa på ett tungt batteri/elmotor.

#7 • Uppdaterat: 2013-02-24 20:50
FLAC

Den av "framtidslösningarna" som känns mest spännande är enligt mig bränslecellerna, kan man mata dem med annat än vätgas kanske man kan lösa räckviddsproblemen? Såg dessutom ett klipp från Koenigsegg häromdagen med deras (Cargines) nya ventilstyrningsteknik, kanske detta kan ge en liten smidig optimerad förbränningsmotor som räckviddsförlängare till en elbil (typ Ampera)? Det känns som det närmaste årtiondet kan bli ganska intressant inom bilvärlden;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.